Taxibedrijf Citax gebruikt alleen nog elektrische taxi’s
Bedrijf gaat verder onder de naam Citax Nijmegen Electric
Door De Redactie . |
Het taxibedrijf Citax uit Nijmegen wordt overgenomen door de Elektrische Taxi Coöperatie. Voor eigenaar Richard Thijssen is Citax het eerste bedrijf dat hij overneemt. Na de overname op 1 maart wil hij snel de elektrische vloot van de taximaatschappij uitbreiden. Onder de nieuwe naam Citax Nijmegen Electric streeft Thijssen ernaar om tegen het einde van dit jaar een vloot van tien elektrische taxi’s te hebben.
Overgang naar elektrische mobiliteit versnellen
Thijssen rijdt zelf sinds juli 2018 met een Tesla-taxi door Nijmegen en wil elektrisch taxivervoer in de stad opschalen. ”Citax is een vertrouwde naam in de stad Nijmegen en onder de nieuwe naam Citax Nijmegen Electric willen we het elektrisch taxivervoer vleugels geven”, aldus Thijssen. De vorige eigenaren van Citax blijven naast Thijssen betrokken in het bedrijf. Het nieuwe bedrijf begint met een Tesla Model S, maar heeft een duidelijke missie voor het taxivervoer in de stad. “Wij willen duurzaam ondernemen en de overgang naar volledig elektrische mobiliteit versnellen, ten koste van diesel.” Als vangnet heeft het bedrijf ook een Mercedes-Benz met hybride aandrijflijn in gebruik.
Eind 2019 tien elektrische taxi’s
Voor de zomer van 2019 verwacht Thijssen al uit te breiden naar vijf elektrische taxi’s en voor het eind van het jaar moeten er maar liefst tien elektrische taxi’s in Nijmegen rijden. Thijssen zegt: “De eerste auto’s zijn besteld en onderweg naar Nederland. Volgend jaar verwachten we op te schalen naar twintig voertuigen in de coöperatie. De enige spelbreker voor snelle groei is een mogelijke langere levertijd.”
Mobiele applicatie
Citax Nijmegen Electric kijkt bij zijn dienstverlenging ook met een schuin oog naar bijvoorbeeld Uber. Bij de beroemde taxidienst kunnen gebruikers een taxirit boeken en beoordelingen over de taxirit plaatsen via een app. Ook bij de Nijmeegse taxicentrale kunnen gebruikers een taxi boeken met een applicatie. ”De klant kan daarmee volgen waar zijn taxi is en hoe snel deze ter plekke zal zijn. Bovendien vermeldt de app de ritprijs en kan de klant hiermee de chauffeur een beoordeling geven”, aldus Thijssen.
Een Tesla Model S 75D, 100D en P100D hebben een range van respectievelijk 490, 632 en 613 kilometer. Dit zijn wel de cijfers volgens de NEDC-cyclus. Het daadwerkelijke bereik ligt een stuk lager. Dit jaar wil Tesla in Europa een dekkend netwerk van superchargers hebben.
De Kia e-Niro lijkt mij ook zeer geschikt als taxi, zeker in de stad. Een praktische auto, vanaf 42 duizend euro en met een WLTP actieradius van 455 km.