TAXI-E: elektrisch taxibedrijf in Amsterdam
Kansen
Volgens de jonge initiatiefnemers Edvard Hendriksen (27) en Ruud Zandvliet (28) biedt de Amsterdamse taximarkt veel kansen voor milieu- en budgetvriendelijk vervoer: “Nergens in Europa zijn taxi’s zo duur als in Amsterdam. Daarnaast voldoet de Amsterdamse luchtkwaliteit niet aan Europese normen. Voor 2015 moet de gemeente de luchtkwaliteit verbeteren. Vooral het verkeer is een belangrijke bron van luchtvervuiling.Elektrische auto’s zijn wat ons betreft de oplossing.”
Laadhub
De taxi’s van TAXI-E laden ’s nachts op aan de openbare opladers in de binnenstad.Overdag maken de chauffeurs gebruik van de snelladers. Samen met Koninklijke BAM werken de twee ondernemers aan een eigen snellaad infrastructuur: “We hebben nu een laadpunt op de Zuidas, maar over enkele maanden openen we in samenwerking met BAM en Zuidpark de grootste laadhub van Europa.”Andere partners zijn Greenchoice (met een minderheidsbelang van 30 procent), LeasePlan, Nissan, Vodafone, Stichting DOEN en Zuidpark.
Zakelijk
TAXI-E richt zich in de beginfase vooral op de zakelijke markt. Aan de Zuidas zijn enkele grote bedrijven als klant binnengehaald: accountants- en notariskantoor Allen & Overy, Mexx en PwC. Dat neemt niet weg dat particulieren een leeg Taxi-E-voertuig op straat kunnen aanhouden als dat toevallig langs komt rijden.
Budgetvriendelijk
De prijs van TAXI-E ligt naar eigen zeggen niet hoger dan die van andere taxibedrijven. Dat klopt, de ‘budgetvriendelijke’ tarieven doen inderdaad niet onder voor die van de concurrent. Reserveren van de elektrische taxi’s kan voorlopig alleen via de website en telefonisch. In 2012 komt er een reserveer-app.
Nog geen reacties