Tarief Fastned naar 0,69 per kWh
Prijsstijging reactie op hogere stroomtarieven
Fastned – bekend van de snelladers langs de Nederlandse snelwegen – verhoogt per 11 november 2021 de tarieven per kWh. Dat was jarenlang 0,59 euro, maar door de hogere stroomtarieven stijgt de prijs per kWh naar 0,69 euro.
+17 procent
De prijsstijging van ongeveer 17 procent geldt voor Nederland en België. Welke gevolgen gaat dit hebben voor de portemonnee? We halen er even een rekenvoorbeeld bij, dat is wel zo makkelijk.
Een rekenvoorbeeld
Stel je stopt bij een Fastned-snellader en slurpt 30 kWh aan stroom op. Met een tarief van 0,59 euro moest je voorheen 17,70 euro betalen. Met het nieuwe tarief van 0,69 euro per kWh betaal je 20,7 euro voor diezelfde 30 kWh. Een prijsverschil van drie euro dus. Dit betekent weer dat de prijs per gereden kilometer iets toeneemt.
Gedeeltelijk ingedekt
De elektriciteitsprijzen op de groothandelsmarkt zijn de afgelopen periode aanzienlijk gestegen. Fastned heeft zich gedeeltelijk ingedekt tegen deze stijging door de verkoop van HBE’s (Hernieuwbare Brandstofeenheden). Daarnaast heeft Fastned volledige controle over de verkoopprijs. In oktober schreef het bedrijf nog dat werd overwogen om te bewegen naar een meer dynamische prijs-strategie waarmee de fluctuaties op de Europese groothandelsmarkt voor elektriciteit beter gevolgd kunnen worden. Met de prijsstijging van 0,59 naar 0,69 euro per kWh voegt Fastned de daad bij het woord.
Fastned groeit als kool
Fastned zag de omzet gerelateerd aan opladen in het derde kwartaal van 2021 met 96 procent stijgen naar 3,2 miljoen euro, tegen 1,6 miljoen euro in hetzelfde kwartaal van vorig jaar. De resultaten over het derde kwartaal werden gerealiseerd dankzij de sterke verkoop van elektrische voertuigen in alle markten waarin Fastned actief is. Fastned houdt vast aan haar doelstelling om 45 of meer stations te realiseren in 2021 en ziet op basis van de huidige bouwplanning zelfs de mogelijkheid om tot 55 stations te realiseren.
Aantal laders uitbreiden
De doelstelling voor het aantal laders is herzien tot 160 nieuwe laders geïnstalleerd op bestaande stations in plaats van 200. Dit als gevolg van een grotere focus op de bouw van nieuwe stations, vertragingen bij de levering van netaansluitingen en de wijziging naar een meer omvattend plan voor het uitbreiden van stations in Duitsland, dat gepland staat voor het eerste kwartaal van 2022. Tegen het einde van het jaar zal het netwerk tussen de 176 en 186 stations uitkomen (exclusief 11 omgebouwde MisterGreen-locaties) en tussen 750 en 800 laders.
Nog geen reacties