Smart geeft 1.000 batterijen een tweede leven
Wat gebeurt er met de batterij van een EV als de opslagcapaciteit te laag is?
Net als alle auto-onderdelen slijt de batterij van een elektrische auto. De opslagcapaciteit wordt dan minder en daarmee ook de actieradius van de auto. Hoewel de batterijen op een gegeven moment niet meer bruikbaar zijn voor een auto, hebben ze nog voldoende toepassing buiten de EV. Bijvoorbeeld als opslag voor binnen een Smart Grid. De batterijen dienen dan als buffer voor een energie-overschot. Bijvoorbeeld wanneer de zon fel schijnt, maar er op dat moment geen vraag is naar zonne-energie omdat iedereen buiten zit.
13 mW energieopslag
Daimler, moederbedrijf van Smart, heeft 1.000 afgeschreven Smart Electric-batterijen gecombineerd tot energie-opslag. De lithium-ion-batterijen zijn nog goed voor 13 megawattuur. Bij de Duitse stad Lünen helpen de accu’s het elektriciteitsnetwerk te ondersteunen.
Hergebruiken is natuurlijk beter voor het milieu. Een bijkomend voordeel is een lagere cost of ownership voor EV’s, omdat de auto’s een hogere restwaarde hebben dankzij de herbestemming van de accu’s.
Nog geen reacties