achtergrondafbeelding
Hongqi E-HS3

4 reacties

  1. Alex van Mullem schreef:

    Goede ontwikkeling. Wie uitsluitend gelooft in de BEV op weg naar zero emission heeft oogkleppen op. De BEV is geen 100% alternatief voor fossiel. De FCEV gaat verder daar waar de BEV stopt. Het is dan ook toe te juichen dat de Chinese overheid dit besluit genomen heeft.

    Helaas is er nog steeds een groep mensen die de waterstof brandstofceltechnologie zwaar onderschat. Deze mensen zouden zich toch eens echt serieus in deze techniek moeten verdiepen en dan opnieuw een oordeel moeten vellen. Verdiep u daarbij vooral in het verschil tussen aandrijflijnrendement en voertuigrendement.

    Een aantal weken terug wilde ik me aanmelden bij de VER, tot ik erachter kwam dat de onuitstaanbare lieden van Waterstofgate.nl hier ook verblijven. Voor mij is de VER dan ook niet echt een vereniging maar eerder een sekte waar ik niet bij wil horen.

  2. gert schreef:

    Jammer dat er geen bronvermelding bij staat.
    Vanuit https://www.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/#totale_lijst:
    Uitstoot per km, bron naar tank:
    Waterstof grijs: 112gr
    Waterstof groen: 7,8 gr
    Elektrisch grijs: 107 gr.
    Elektrisch groen: Niet genoemd.
    Elektrisch groen idien op wind bij 5 km/kWu: 2,4gr
    Het voordeel van waterstof voor de CO2-emissie is negatief.
    Daarnaast komend nog de nadelen: niet tanken aan huis, beperkt actieradius, hoge investering in voertuig.

  3. Jeff schreef:

    Reken eens na wat de waterstof productie kost.
    Deze is niet groener. Want er is hier alleen blauwe waterstof beschikbaar van aardgas reformatie.
    En het is al zeker niet voordeliger. Het wordt zwaarder gesubsidieerd dan de BEV. Er gaat 1,9 miljoen per station heen. En de kg prijs is fictief ingesteld en nog zonder de accijns en BTW.

    Groene waterstof is er nu niet voor de PHeV. En om die te maken is 3x meer stoom nodig dan het oplevert. Het kan ook niet met “overtollige” windmolen stroom want due is er nog lang niet. Wat dan nog steeds verspilling is als een BEV er al mee gereden kan hebben.
    Well to well rendement ligt nog lager dan bij een ICE.


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail
Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen