Samenwerking DSM en Lightyear richt zich op zonnedaken voor EV’s
Nieuwe generatie slimme, efficiënte zonne-energieoplossingen realiseren
Het Nederlandse Lightyear uit Helmond – bekend van de zonne-auto One – en DSM – een wetenschappelijk bedrijf in voeding, gezondheid en duurzaam leven – gaan met elkaar in zee. De twee Nederlandse firma’s sluiten een overeenkomst om het zonnedak van Lightyear op grotere schaal te produceren voor andere elektrische voertuigen. Uiteindelijk zal de samenwerking tussen DSM en Lightyear leiden tot een nieuwe generatie slimme, efficiënte zonne-energieoplossingen.
Integratie van zonnedaken
De samenwerking tussen DSM en Lightyear richt zich specifiek op de integratie van zonnedaken in allerlei verschillende elektrische voertuigen zoals auto’s, bestelwagens en bussen. Het doel is dat gebruikers hun voertuig dan direct met schone energie kunnen opladen.
Pilots
De bedrijven gaan samen de markt beoordelen en starten daarbij met pilots voor klanten in de automobielindustrie en het openbaar vervoer. In deze sectoren zou de integratie van een zonnedak een slimme investering kunnen vormen.
Meerdere segmenten van EV-markt
De samenwerking maakt het mogelijk om het bereik van EV’s te vergroten met energie die direct van de zon komt. De verwachting is dat de integratie van een zonnedak een goede investering betekent voor meerdere segmenten van de EV-markt.
Markt voor EV’s
De huidige wereldwijde markt voor EV’s biedt een enorm potentieel voor groei. In 2019 werd de omvang geschat op meer dan 160 miljard USD en volgens internationale markt- beoordelingen van Bloomberg, IDTechEx en TIME zal de waarde tegen 2027 meer dan 800 miljard USD bedragen. Om deze groei te versnellen moet de sector voor elektrische voertuigen twee hindernissen zien te overwinnen: het beperkte bereik en de afhankelijkheid van het stroomnet.
Revolutie ontketenen
Martijn Lammers, Chief of Strategy en medeoprichter van Lightyear: “We willen een revolutie ontketenen in de manier waarop mensen reizen. Door in samenwerking met DSM onze zonnetechnologie toegankelijker te maken kunnen we een massale overstap op elektrische voertuigen versnellen door de zon als energiebron te gebruiken.”
Schone energie
Pascal de Sain, vicepresident van DSM Advanced Solar: “Door onze samenwerking met Lightyear te intensiveren creëren we een volledig nieuwe markt voor krachtige, ‘verliesvrije’ backcontact-technologie, die een groot effect kan hebben op schone mobiliteit en klimaatverandering. We zien ernaar uit om deze samenwerking te steunen met meer dan tien jaar marktleiderschap en toonaangevend onderzoek naar zonne-energie. Ons doel is eenvoudig: schone energie van de zon werkelijkheid maken voor iedereen.”
Oorspronkelijk bedacht voor Lightyear One
Lightyear ontwikkelde de technologie oorspronkelijk voor de zonnepanelen van Lightyear One die in 2021 op de markt komt. Het zonnedak bestaat uit vijf vierkante meter geïntegreerde zonnecellen die worden beschermd door ultrasterk, dubbel gebogen veiligheidsglas en die continu zonlicht opvangen, ongeacht of de auto rijdt of stationair is. Dit betekent dat het zonnedak in een geoptimaliseerd voertuig zoals Lightyear One genoeg energie kan genereren voor gemiddeld 70-90% van de afgelegde kilometers op jaarbasis.
Onderdeel van DSM
De geleidende backsheet van DSM vormt een integraal onderdeel van het zonnedak en maakt het mogelijk om alle aansluitingen van de zonnecellen op de achterkant van het paneel te plaatsen. Zo kan de hele voorkant van de module worden gebruikt om zonlicht op te vangen. Dit verkleint de elektrische verliezen (tussen de cellen en de module), waardoor er 3% meer vermogen kan worden geleverd, en heeft als extra voordeel dat het zonnedak er stijlvoller en aantrekkelijker uitziet.
Niet uniek
De samenwerking tussen Lightyear en DSM is niet uniek. Er werken meer autogerelateerde bedrijven aan zonnepanelen op auto’s. Denk aan Hyundai, Toyota of Sono Motors. Lees er hier meer over.
Zonnepanelen op auto’s: talloze mogelijkheden
Nog geen reacties