Rotterdam start proef met draadloos laden
Een heuse wereldprimeur in Rotterdam: daar is vandaag de eerste inductieplaat in de openbare ruimte in gebruik genomen, waarmee (geschikte) elektrische auto’s draadloos kunnen worden opgeladen. De laadplaat maakt onderdeel uit van een praktijkproef, waarmee gemeente Rotterdam de grootschalige uitrol van draadloos laden probeert te versnellen.
Draadloos laden via een inductieplaat is niet nieuw. Er wordt al jarenlang mee geëxperimenteerd en verschillende bedrijven werken intensief samen om van inductieladen een succes te maken. Maar nooit eerder werd een praktijkproef als deze uitgevoerd.
Belangrijk voor schone toekomst
Rotterdam is de eerste stad ter wereld waar een inductieplaat in de openbare weg is geïnstalleerd en waar alle technische en operationele zaken en gebruikerservaringen uitvoerig worden bijgehouden. De Maasstad heeft grote ambities als het gaat om duurzaamheid en wil voorop lopen op het gebied van emissievrije mobiliteit. Met deze praktijkproef willen de initiatiefnemers een standaard voor inductief laden ontwikkelen.
“De techniek ontwikkelt zich razendsnel en deze proef helpt om de marktintroductie van draadloos laden dichterbij te brengen. In plaats van nieuwe oplaadpalen in het straatbeeld, verwachten we in de toekomst oplaadplaten in parkeervakken aan te kunnen leggen. Dus hoef je geen kabels meer aan te sluiten en verdwijnen de laadpalen uiteindelijk uit het straatbeeld. Zo wordt elektrisch rijden nog makkelijker een aantrekkelijker voor iedereen”, zegt Pex Langenberg, wethouder gemeente Rotterdam (mobiliteit en duurzaamheid).
Technische uitdagingen
Gemeente Rotterdam zegt samen met ENGIE, ElaadNL en EVConsult anderhalf jaar te hebben gewerkt aan dit experiment met draadloos laden. Voor het project is 240.000 euro uitgetrokken en er zijn een Nissan LEAF en een Peugeot iOn geschikt gemaakt voor inductieladen.
De proef moet uitwijzen hoe twee verschillende auto’s en één laadsysteem in de praktijk samen gaan. Ook wordt gekeken hoe bij het parkeren boven de inductieplaat het precisiewerk (10 cm) kan worden verkleind en daarmee het gebruiksgemak vergroot wordt. De auto en de laadplaat maken overigens verbinding via Bluetooth. Als de twee spoelen goed tegenover elkaar staan, wordt automatisch gestart met laden.
Het experiment eindigt in het eerste kwartaal van 2017. Daarna bekijken de betrokken partijen of de proef al dan niet verlengd wordt. Bekijk HIER het volledige informatiedocument over de proef “Wireless Charging”.
Nog geen reacties