Rijtest – Volvo V60 Plug-in Hybrid
Rijden met de Volvo V60 Plug-in Hybrid is energie managen. Tenminste, als een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik het doel is. Voor wie dat geen prioriteit heeft, is er de keuzemodus Power. De elektromotor en de dieselmotor werken dan optimaal samen.
De insteek van deze rijtest is zuinig rijden. Daarvoor is discipline nodig; je moet elke mogelijkheid benutten om de batterij van de auto op te laden via het elektriciteitsnet. Dat duurt maximaal vier uur bij een netspanning van 220V.
Hoe werken de keuzestanden?
De Volvo V60 Plug-in Hybrid biedt drie keuzestanden: Pure, Hybrid en Power. In de Pure-stand is het mogelijk een afstand van vijftig kilometer volledig elektrisch te rijden. De accu moet dan wel volledig zijn opgeladen.
In de keuzemodus Hybrid regelt de auto helemaal zelf het samenspel tussen de 50 kW elektromotor en de dieselmotor van 158 kW (215 pk). Dat gaat vlekkeloos. De wisselwerking tussen de krachtbronnen is nauwelijks merkbaar. Bij constante snelheid schakelt de auto naar elektrisch en bij optrekken biedt de 2,4-liter vijfcilinder turbodieselmotor ondersteuning.
In de keuzestand ‘Power’ bedraagt het gecombineerde vermogen maar liefst 206 kW (280 pk). Het maximumkoppel is zelfs 640 Nm, waarmee de Plug-in Hybrid binnen enkele seconden de maximumsnelheid ruimschoots overschrijdt.
Hoe zuinig rijdt hij dan?
Volgens de Europese NEDC-verbruiksmeting verbruikt de Volvo V60 Plug-in Hybrid gemiddeld 1,8 liter diesel per 100 kilometer. Dat komt overeen met een CO2-emissie van 48 g/km. In de test kwamen we uit op een verbruik van 4,1 liter. Maar als je je realiseert datde V60 bomvol is uitgerust, heel veel vermogen levert en bijna 1.900 kilo weegt, dan is dat heel netjes.
Andere goede eigenschappen?
De Volvo V60 is uitermate comfortabel. De souplesse van de aandrijflijn, het veercomfort en geluidsniveau; het is echt een luxe auto. De elektrische verstelbare stoelen zitten verbluffend goed. Nog een sterke eigenschap van de V60 stekkerhybride is dat hij een serieuze aanhanger mag trekken (1.800 kg), en wie de Volvo V60 Plug-in Hybrid zakelijk aanschaft, hoeft slechts 7 procent bij te tellen voor privégebruik.
Wat kost ie?
De Volvo V60 Plug-in Hybrid kost 63.995 euro. Dat is een stevig bedrag, maar Volvo levert daarvoor wel de meest luxueuze uitvoering met vierwielaandrijving. De V60 Plug-in Hybrid komt in Summum-uitvoering met standaard onder meer lederen bekleding, het complete RTI audio- en navigatiesysteem, xenon-koplampen.
Om te ervaren hoe men het optimale rendement uit de auto haalt, wordt aan alle V60 Plug-in Hybrid-klanten een rijtraining aangeboden. Ook worden de verschillende laadmogelijkheden, laadpassen en laadkabels met de klant besproken.
Nog geen reacties