Rijtest: Tesla Model S P90D
Tesla Model S P90D in minder dan drie tellen naar de 100 km/u!
Ruim vierhonderd Tesla’s Model S worden per week in Tilburg geassembleerd. Dus Nederland deelt mee in het groeiende succes van Tesla. De Model S, drie jaar geleden geïntroduceerd, is het topmodel van de Amerikaanse fabrikant. Kan de Tesla Model S P90D zich met de concurrentie meten, ondanks of dankzij de elektrische aandrijving? Dat zoeken we natuurlijk uit.
Trukendoos
We sturen met de krachtigste en meest geavanceerde versie door het verkeer, de Tesla Model S P90D. Hoewel, sturen hoeft ook al niet meer dankzij Tesla’s autopilot. Doorgewinterde elektrorijders weten dat actieradius een van de voornaamste EV-thema’s is. Een beetje goed vooruitplannen, zo nodig nog een dotje snelladen onderweg, rustig aan rijden als het beter is… op sommige dagen moet de trukendoos van de EV-rijder open om overal te komen. De 90 kWh-accu van deze Model S maakt een einde aan dat soort dagen en dat soort zorgen. Dat geldt ook voor het iets lichtere pakket van van 75 kWh dat Tesla in de Model S levert.
Tesla Model S P90D actieradius
Het bereik van de Model S bedraagt honderden kilometers. Amsterdam, Tilburg en weer terug: we zoeven over de snelweg heen en weer en dan nóg is er een bereik van dik honderd kilometer over. Sterker nog, we voelen niet eens de behoefte om die avond de auto aan de lader te hangen. Het geruststellende effect van deze mega-accu is overduidelijk – eigenlijk hebben we onderweg geen enkele keer bezorgd naar het resterende bereik gekeken. Ook niet na het trekken van de onvermijdelijke tussensprints waarmee we passagiers graag imponeren.
Nette cijfers
Op de snelweg is er 0,2 tot 0,25 kWh per kilometer nodig. Op de binnenwegen komen we uit op 0,16 tot 0,18 kWh/km. Gezien de afmetingen, het gewicht(!), de prestaties en de luxe zijn dat alleszins nette cijfers. Eigenlijk rijdt de Tesla Model S belachelijk efficiënt. Zodoende komt de auto aan de vierhonderd kilometer bereik in de praktijk.
Angstaanjagend vlug
De Tesla P90D is de compleetste en snelste uitvoering. En als we schrijven snel, bedoelen we ook snel. De machine zoeft in minder dan drie tellen naar de 100 km/u. Vierwielaandrijving en een soort turboboost voor de accu maken hem zelfs angstaanjagend vlug. Het blijft een rare combinatie: een loeigrote en zware vijfzitter als sprintkanon!
Autopilot Tesla Model S P90D
Met twee klikjes van de cruisecontrol activeren we, rijdend op de A12, de autopilot. Deze functie is een adaptieve cruisecontrol (snelheid en afstand), houdt de Model S netjes binnen de witte lijnen en parkeert de auto. Je kunt de Tesla daardoor helemaal handsfree (en feetfree) rijden. Op het dashboard zie je keurig dat de auto alle andere weggebruikers, ook motorfietsen, waarneemt met de radar en camerasystemen. Echt zorgvrij voelt het nog niet, zo’n uit zichzelf bewegend stuurwiel op de snelweg. Of op een slingerende binnenweg.
Ondefinieerbare spanning
Het loslaten van het stuur roept een ondefinieerbare spanning op bij de bestuurder. En al helemaal bij de onwetend gehouden passagiers, die schrikken zich echt rot. Het werkt wel, verdraaid goed zelfs, totdat zich een bijzondere verkeerssituatie aandient of de weg en stoep niet helder zijn gescheiden. Met de juiste actie kunt de Model S ook automatisch van rijbaan laten veranderen.
Kopgroep
Het is – ook drie jaar na zijn introductie – een verbluffende machine. Als het gaat om comfort, ruimte en design kan de auto zich meten met de gevestigde merken. Niet gek voor een merk dat pas een handvol jaren auto’s maakt. Als het gaat om techniek zit de auto ook in de kopgroep.
Elon Musk
Het merk, aangevoerd door oprichter Elon Musk, leunt niet achterover. Er zijn meer dan 400.000 voorinschrijvingen voor de kleinere Model 3 . In enkel weken tijd zijn er nieuwe, ambitieuze productieplannen opgetuigd, zijn de nodige miljarden euro’s hiervoor verzameld en gaat het werk aan de nieuwe accufabriek in hoger tempo door.
Tesla Model S P90D prijs
De Tesla Model S P90D staat voor prijzen vanaf 126.400 euro in de prijslijsten. Extra’s als de Ludicrous Mode, autopilot, luchtvering en andere extras tillen de prijs richting de 150.000 euro. Ook in dat opzicht toont de Model S zich weinig bescheiden.
Nog geen reacties