Rijtest – Renault ZOE Z.E. 40
De vernieuwde Renault ZOE rijdt verder dan zijn voorganger. Véél verder zelfs. Dat belooft Renault. Het bereik van de elektrische auto is verdubbeld, zegt de fabrikant. Is dat alleen op papier zo, of ook in de praktijk?
Al meteen bij het wegrijden ontdekken we iets merkwaardigs. Er zit een sticker op het dashboard, precies op de plek waar het bereik wordt aangegeven. Waarom mogen we het bereik niet zien? Er volgt uitleg: Renault wil ermee laten zien dat door de grotere accu het bereik geen issue meer is. ‘Heb vertrouwen’, is de boodschap.
Stoerder
We gaan op pad om een rit te maken van net geen 140 kilometer. De vernieuwingen van de Renault zijn voornamelijk onderhuids (vooral: de nieuwe accu). Verder zijn er nieuwe kleuren, is er andere bekleding en kun je kiezen uit de extra luxe Bose-uitvoering. Inderdaad, met een geweldig audiosysteem aan boord. Even een woord over de nieuwe kleuren: ze staan de ZOE goed. Hij oogt meer volwassen. Helemaal de bijzondere kleur Yttrium Grey in combinatie met zwarte velgen maken hem stoerder.
Portugese kust
De eerste etappe rijden we een kleine 40 kilometer langs de Portugese kust. Snelwegen komen er vrijwel niet aan te pas. Het resterende bereik zien we niet door de sticker. Wel vertelt het dashboard dat het verbruik 13,9 kWh per 100 kilometer is. De 41 kWh-batterij zorgt dan voor een bereik van 306 kilometer.
Geleidelijk
De tweede etappe volgt en dan zoeven we een flink deel met 120 kilometer per uur over de glooiende snelweg. Met drie inzittenden, bagage en verwarming zien we het verbruik geleidelijk stijgen. Na in totaal 119 kilometer rijden noteren we 16,3 kWh per 100 kilometer.
Super snel laden
Dan mag ook de sticker eraf. De ZOE meldt dat we nog 136 kilometer kunnen rijden. Samen met de 119 gereden kilometers komt dat neer op een bereik van 255 kilometer. Geen 300, wel een prima afstand. Zeker omdat de auto een flexibele lader aan boord heeft, die gewoon versneld en supersnel kan laden. Dan heb je er in een half uur weer 200 kilometer bij.
De ZOE met nieuwe accu is volwassener. Leren bekleding, stevige kleuren, mooie velgen. De elektrische Renault heeft zijn schroom afgeworpen.
Goed om te weten
- De prijzen van de ZOE Z.E. 40 beginnen bij 24.680 euro (zonder batterij)
- De snellaadfunctie kost 700 euro extra
- Renault levert een oplaadpunt bij de auto
- De bijtelling bedraagt 4%
- De levering van de ZOE Z.E. 40 begint in januari 2017
Nog geen reacties