Rijtest – Mitsubishi Outlander PHEV – nu of nooit!
Je moet anno 2015 je best doen om géén Mitsubishi Outlander PHEV te zien als je de weg op gaat. De plug-in hybride verkocht de afgelopen 2 jaar ongekend goed in Nederland, maar vooral vanwege de gunstige bijtelling. Gaan we de nieuwste versie van de Outlander PHEV, die we reden in de omgeving van Barcelona, ook nog zoveel zien?
Het verhaal van de Mitsubishi Outlander (PHEV) is bijzonder. Sinds de introductie van het model in Nederland (2003) verkocht Mitsubishi er lange tijd niet meer dan 2400 stuks per jaar van. Tot eind 2013. De PHEV-versie kwam, zag en overwon. Dankzij 0 procent bijtelling verkocht Mitsubishi er tussen september en december maar liefst 8.730 dat najaar.
Als een nachtkaars
Ondanks de verhoging naar 7 procent bijtelling in 2014 verkocht de stekkerhybride nog steeds goed: vorig jaar leverde Mitsubishi 8.285 stuks af. Met ruim 3.500 Outlanders PHEV op kenteken zet die dalende lijn van verkopen zet zich tot op de dag van vandaag door. De bijtelling schiet op 1 januari 2016 van 7 naar 15 procent, dus lijkt het verhaal als een nachtkaars uit te gaan…
Nét op tijd
Maar dan is daar – nét op tijd – het antwoord van Mitsubishi: een nieuwe versie van de Outlander PHEV. Per direct leverbaar in Nederland en verbeterd op meer dan 100 punten. Eén daarvan is het Dynamic Shield; het nieuwe familiegezicht van Mitsubishi. De spiegelkleurige accenten op de neus van de Outlander PHEV vallen direct op bij de eerste kennismaking onder de Spaanse zonnestralen.
Dagje sauna
Op weg naar de eerste koffiestop van de dag weet de nieuwe editie direct te overtuigen. Het interieur heeft een opfrisbeurt gehad; de stoelen zitten fijner en het gebruikte materiaal is mooier. Het rijden is nog steeds een feestje. Of eigenlijk juist niet. Het comfortgehalte is zo hoog, dat kilometers maken in de Outlander PHEV meer weg heeft van een dagje sauna.
[parallex id=”1″]
Geen atleet in de bochten
Mitsubishi luisterde naar zijn rijders en reduceerde het geluidsniveau in de auto. Onder meer door de ruiten iets dikker te maken. En dat heeft gewerkt. Ook bij stevig accelereren hoor je de brandstofmotor nauwelijks. Wat je wel goed merkt in het Spaanse heuvellandschap is de zwaarte van de wagen. De Outlander PHEV is met zijn ruim 1.800 kilo geen atleet in de bochten.
Of dat ietwat logge karakter erg is? Nee. In Nederland maakt dat helemaal niks uit. Met z’n hoge comfortgehalte is het een meer dan prima forensenauto.
Nu nog 245 euro bijtelling per maand
Toch nog even terug naar de belastingen, want daar kun je de Outlander PHEV niet los van zien. Het lijkt gezien de verhoging van de bijtelling van 7 naar 15 procent voor plug-in hybrides nu of nooit in de laatste maanden van dit jaar.
Een rekenvoorbeeld: koop je de PHEV Business Edition (41.990 euro) nu, dan betaal je 245 euro bijtelling in de maand. Koop je ‘m straks, dan betaal je 525 euro per maand. Dus: beslis snel!
Nog geen reacties