Rijtest – Lexus NX 300h
Om tot rust te komen, kun je natuurlijk op vakantie gaan. Wat je ook kunt doen, is een proefrit maken in de Lexus NX 300h.
Met de Lexus NX 300h heeft het Japanse premiummerk een SUV in huis die uitnodigt tot relaxed rijden. Met standaard een automaat, zalig zittende stoelen die het lichaam goed ondersteunen en een 2,5-liter viercilinder benzinemotor die aanvoelt als een smeuïge zescilinder. Twee elektromotoren stellen de NX in staat om volledig elektrisch te rijden. Het gecombineerd vermogen bedraagt 145 kW (197 pk).
Wie maakt me wat
Zolang je het gaspedaal maar niet bruusk intrapt, blijft het vanbinnen stil, héél stil. En zo rijd je in de NX uiterst relaxed over de weg. Hierbij word je overvallen door een prettig ‘wie maakt me wat’-gevoel. Alsof je in een hangmat aan een zonovergoten Côte d’Azur schommelt. We realiseerden een keurig verbruik van 1 op 14 gemiddeld. (De NX als AWD weegt 1.635 kg).
Fenomenaal
De geluidsinstallatie in de door ons gereden President Line – de meest luxe versie – is van het gerenommeerde Mark Levinson. De sound van zijn 14 speakers is fenomenaal. Standaard is de NX uitgerust met een audiosysteem van Pioneer met 8 speakers. Het dashboard is niet het meest opgeruimde, maar geeft door alle toetsen en afwerking een hoog luxe-gevoel, ondanks het harde kunststof rond de middenconsole.
360 graden parkeerhulpcamera
De ergonomie van het dashboard is in orde. Het touchpad om door de menu’s van het multimedia display te bladeren, werkt bovendien prettig. De uitrusting van de President Line is extra compleet, met onder meer
- stoelverwarming en –ventilatie
- climate control
- digitale radio (DAB+)
- een verwarmbaar stuurwiel
- lederen bekleding dat bijzonder zacht aanvoelt
- een 360 graden parkeerhulpcamera
[parallex id=”1″]
Tot op de centimeter nauwkeurig
Die camera lijkt de zoveelste gadget, maar bleek tijdens de testweek écht nuttig. De carrosserie is niet heel overzichtelijk en toch wisten we de 4,63 m lange en 1,87 brede SUV telkens tot op de centimeter nauwkeurig in te parkeren. En hij kwam ook van pas toen we in een nauw straatje vol met geparkeerde auto’s achteruit moesten rijden.
Gewaagd alternatief
Net als een vakantie heel persoonlijk is, is het design van de Lexus NX dat ook. Je vindt hem mooi of niet, een tussenweg lijkt er niet te bestaan. En daarmee is het een gewaagd alternatief voor meer gebruikelijke SUV’s als de Audi Q5 en BMW X3.
Wie durft, kan de Lexus NX aanschaffen voor prijzen die beginnen bij 46.390 euro. De door ons geteste President Line is er vanaf 71.390 euro.
Nog geen reacties