Rijtest – Kia Optima PHEV
Kia brengt met de Kia Optima PHEV voor het eerst een plug-in hybride naar de Nederlandse markt. De kans dat het meteen de laatste is, is gezien het huidige bijtellingsperspectief vanaf 2017 groot. Kia wil en moet dus snel scoren op Nederlandse bodem…
Kia Optima PHEV bijtelling
Vanaf september staat de Kia Optima PHEV in de showroom en Kia zal er in de resterende 4 maanden van 2016 alles aan doen om er zoveel mogelijk op kenteken te zetten. De bijtelling schiet daarna van 15 % naar 22 %, waardoor hij een stuk minder aantrekkelijk wordt voor de zakelijke consument. Het is nu of nooit dus. “We verwachten er dit jaar nog zo’n 150 te verkopen,” zegt PR Manager Tamara Oostveen van Kia Nederland, tijdens de perspresentatie in München.
Designelementen
Aan de techniek, looks en rijbeleving zal het in ieder geval niet liggen. Meteen vallen de aerodynamische accenten en blauwe designelementen op, zeker als je ‘m naast de vorig jaar geïntroduceerde Optima sedan zet. Het instrumentenpaneel is héél uitgebreid. Zo uitgebreid dat het even duurt voordat je van alle knopjes weet waar ze voor zijn.
Licht zwiepend achterkantje
Op de bodem ligt het verbeterde accupakket van 9,8 kWh (60 % meer vergeleken met de vorige Optima HEV). Waar de zwaarte van het accupakket bij andere PHEV’s als de Ford C-Max Plug-in ten koste gaat van de rijdynamiek, is dat bij Kia’s nieuwe stekkerhybride nauwelijks het geval. Kwiek en soepel beweegt-ie over de Zuid-Duitse wegen. Heel even schoot hij bij hard optrekken uit z’n rol: een licht zwiepend achterkantje.
Kia Optima PHEV uitvoeringen
De Kia Optima PHEV kent twee uitvoeringen: de Business DynamicLine (37.995 euro) en Business ExecutiveLine (42.995 euro). Het verschil zit ‘m vooral in extra (veiligheids)snufjes als een autonoom remsysteem, Smart Park Assist en adaptieve cruise control. Beiden hebben een 2.0 GDI-motor met 115 kW (156 pk) en kunnen volgens opgave 54 km volledig elektrisch rijden. In de praktijk komt dat neer op ongeveer de helft.
Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 26 – 50 km
Stad – Winter | 38 km |
Snelweg – Winter | 26 km |
Gecombineerd – Winter | 31 km |
Stad – Zomer | 50 km |
Snelweg – Zomer | 32 km |
Gecombineerd – Zomer | 41 km |
Prestaties
Acceleratie 0 – 100 km/u | 10.0 sec |
Topsnelheid | 192 km/u |
Actieradius Elektrisch | 35 km |
Actieradius Brandstof | 870 km |
Totaal Vermogen | 151 kW (205 pk) |
Totaal Koppel | 375 Nm |
Aandrijving | Voor |
Brandstof | Benzine |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 11.3 kWh |
Locatie Laadpoort | Linkerzijde – Voor |
Laadaansluiting | Type 2 |
Laadvermogen | 3.3 kW AC |
Laadtijd (0->35 km) | 3u15m |
Laadsnelheid | 11 km/u |
Bron actieradius, prestaties, accu en opladen: EV-Database.nl
Nog geen reacties