Rijkert Knoppers: ‘Wie controleert de oplaadpalen?’
Oplaadpalen Den Bosch
Twee keer per dag passeer ik hem, de oplaadpaal aan de Hekellaan te ’s Hertogenbosch, maar klanten voor deze AL56 zijn er zelden. In een ver verleden stond er weliswaar een Volkswagen Golf van Essent stroom af te tappen, en een half jaar geleden parkeerde er op een dag een oogstrelende elektrische Tesla Roadster, maar daar bleef het wel zo’n beetje bij.Begin februari 2012 stopte er ’s ochtends vroeg een servicebus van Alfen ICU bij het oplaadpunt. Een monteur van dit in oplaadsystemen gespecialiseerde bedrijf stapte uit en begon het dekseltje van de paal los te schroeven. ‘Kunt u zien of er veel gebruikers zijn geweest?’ vroeg ik. De man knikte ontkennend en zei dat hij op dat moment geen gegevens kon aflezen. ‘De paal is niet aangesloten,’ vertelde hij.
Oplaadpunt AL56
Dat was niet het enige! Want toen pas zag ik, dat het oplaadpunt niet meer vlak naast de voor een elektrische auto gereserveerde parkeerplaats stond, zoals tot voor kort, maar nu bevond deze zich zo’n tien meter verderop, nota bene aan de andere kant van een oprit! Voor het opladen zou niet alleen een extra lang elektriciteitsnoer nodig zijn, bovendien zouden passerende auto’s de kabel kapot kunnen rijden! De verhuizing van de oplaadpaal was waarschijnlijk gebeurd vanwege bouwwerkzaamheden bij het nabijgelegen rijksmonument, maar over het opnieuw aansluiten van de laadpaal was kennelijk nog niet nagedacht, laat staan over het zo snel mogelijk terugplaatsen naar de oude plek!
Inmiddels is de AL56 weer terug op de oude locatie. Of hij ook is aangesloten valt van buitenaf niet te zien. De website oplaadpunten.nl vermeldt weliswaar dat het oplaadpunt “vrij” is, maar dat zegt niets, want dat is deze site de afgelopen weken ook blijven beweren toen de oplaadpaal buiten dienst was.
Controle oplaadpalen
Deze kleine misstand rond een enkele oplaadpaal roept wel enkele grote vragen op: wie controleert de oplaadpalen, niet alleen nu maar zeker ook in de toekomst, als er enkele duizenden systemen in ons land staan? Kan je erop vertrouwen dat een bepaalde oplaadpaal ook elektriciteit kan leveren als op internet vermeld staat dat dit het geval zou moeten zijn? Of moeten we straks rondjes gaan rijden, om bij elke paal met het snoertje in de hand te controleren of er spanning aanwezig is? Zou het eigenlijk niet veel prettiger zijn als de betreffende websites ook niet gaan vermelden, welke oplaadpalen er in ons land niet in bedrijf zijn?
(Auteur Rijkert Knoppers is freelance wetenschapsjournalist. Momenteel werkt hij aan een boek over elektrisch rijden.)
Nog geen reacties