Rijden met ’s werelds snelste elektrische motorfiets
De Empulse R van het Amerikaanse merk Brammo is de snelste in serie gebouwde elektrische motorfiets. Tenminste, op het moment dat we met deze tweewielige bliksemschicht op pad gingen. Een sportieve rit moet je echter wel bekopen met een beperkte actieradius.
Brammo is in de Verenigde Staten al enkele jaren actief. Het merk heeft vooral naam en faam opgebouwd met het ontwikkelen van elektrische racemotoren. Dat verklaart waarom de Empulse R vooral als sportmotor wordt geprofileerd en minder als een optie om met zero-uitstoot te rijden.
De Empulse R wekt met zijn uiterlijk een zekere mate van hebberigheid op. Het design is strak en een beetje ruig en trekt daarmee de aandacht. Met name het batterijpakket is met metalen strips fraai geaccentueerd. Geen afdekplaten die de boel aan het oog onttrekken: je ziet de koelribben van de afzonderlijke batterij-units.
Versnellingsbak
De beloofde topsnelheid is 177 km/uur en dat is hard zat op een motor zonder windbescherming. Dankzij een zesversnellingsbak, zoals bij een motorfiets met benzineblok, is tot aan 880 Nm koppel mogelijk op het achterwiel in de eerste versnelling. Daarmee moet je serieus oppassen. Doordat de elektromotor (40 kW) al direct vanaf het eerste moment zijn hoogste koppel levert, trek je de Empulse R op gladde ondergrond makkelijk onderuit bij een te enthousiaste draai aan de stroomhendel. Je kunt echter ook probleemloos in een van de andere versnelling vanuit stilstand wegrijden. Dan is de krachtsoverdracht minder agressief.
Beleving
Schakelen gaat net zoals bij een ‘gewone’ motor. Dus met links een koppelingshendel op het stuur en voetschakeling. De beleving van het motorrijden is helemaal compleet dankzij de grote analoge toerenteller, die het aantal rotoromwentelingen van de elektromotor weergeeft.
[parallex id=”1″]
Stabiel
Hoogwaardige componenten knipogen naar de racerij. Dat zijn een instelbare voorvork van Marzocchi, een achterste schokdemper van Sachs en remmen van Brembo. Dat merk je. In bochten, ook niet bij hoge snelheid, is geen spoortje van instabiliteit merkbaar. En vooral de voorrem is bijzonder fel. Een vinger aan het remhendel volstaat om stevig te vertragen.
Actieradius
Flink doorrijden en een lange actieradius gaan niet samen. Dik 200 kilometer belooft de boordcomputer met een volle accu (9,3 kWh), maar dat wordt minder dan de helft als je alleen op de snelweg rijdt of er flink de sokken inzet op een lekker stuurweggetje. In rustig stadsverkeer is de beloofde actieradius wel te halen. Opladen van een volledig lege accu gaat relatief vlot op het 220 V-net. Het duurt slechts 3,5 uur. De Brammo Empulse R heeft een prijs van 17.787 euro.
Nog geen reacties