Rijden met de Smart Fortwo Electric Drive
Cruisen door Brooklyn
Het is mooi weer, de Smart Fortwo heeft een open dak, de batterij zit vol. Dus cruisen wij urenlang door Brooklyn, mengen ons tussen de Amerikaanse mastodonten die het wegbeeld nog immer bepalen en genieten van de menselijke dynamiek in dit bruisende stadsdeel. Brooklyn, volgens de overlevering een verbastering van het Nederlandse Breukelen, barst van het leven. Industriële panden uit de vorige eeuw krijgen een nieuwe bestemming met appartementen, fraaie huizenblokken worden gerestaureerd. Overal tref je kleine winkels aan van velerlei aard, trendy restaurants en cafés zijn er te kust en te keur. Het is een gewilde omgeving, waar inmiddels al ten minste 650.000 dollar neergeteld moet worden voor een appartement van 60 vierkante meter. Aan de voet van de Brooklyn Bridge, de verbinding naar Manhattan, staat een rij gloednieuwe Smarts gereed. Het is het begin van een fascinerende ervaring, een kennismaking met een in alle opzichten dynamisch stadsdeel en een auto waarmee nieuwe wegen worden ingeslagen op het gebied van mobiliteit.
Smart de wereld over
Smart zet in op een elektrische toekomst voor de ultieme stadsauto: sinds 2007 rijdt een vloot van 100 exemplaren van de eerste generatie elektrische Smarts in Londen. Eind vorig jaar begon een proef met de tweede generatie elektrisch aangedreven Smart in Berlijn, eveneens met een vloot van honderd stuks. Die krijgt deze zomer een vervolg in andere grote steden als Hamburg, Rome en Parijs, maar ook in het Texaanse Austin. In de loop van dit jaar zal eveneens een Nederlandse stad als proeftuin worden uitgekozen, volgens een woordvoerder van Mercedes-Benz Nederland (waartoe smart behoort) zijn nog met diverse steden onderhandelingen gaande. In het kader van de ontwikkelingen worden 1.500 Smarts gebouwd, met een lithium-ion accupakket van de tweede generatie en een 30 kW sterke elektromotor. In 2012 moet de serieproductie op gang komen, waarna de auto dus voor het grote publiek beschikbaar komt.
Makkelijk door de stad
Het is gewoon een feit, in het drukke stadsverkeer is de Smart Fortwo Electric Drive een uitkomst. Het wendbare autootje meet circa 2,5 meter. Sta je naast een enorme truck tussen enkele kloeke SUV’s voor een verkeerslicht, dan voel je je in de smart wellicht wat nietig, maar de voordelen zijn groot. Een parkeerplaats is gauw gevonden, je beweegt gemakkelijk door de straten en, niet onbelangrijk natuurlijk, je rijdt schoon. Met een acceleratietijd van 0 tot 60 km/uur in 6,5 seconden en een maximumsnelheid van 100 km/uur komt de smart uitstekend mee.
Toppertje
De lithium-ion accu van de tweede generatie bevat opgeladen 16,5 kWh aan energie. Voldoende om een afstand van 135 km af te leggen. Onderzoek leert dat binnen de stad gemiddeld 30 tot 40 kilometer dagelijks wordt gereden. Opladen kan aan ieder stopcontact dat 220 volt levert. Natuurlijk is de Smart Electric Drive voorzien van alle moderne gemakken die het leven van de hedendaagse automobilist veraangenamen: airconditioning, elektrische stuurbekrachtiging en dat soort zaken. Op het dashboard geeft een meter aan hoeveel energie nog beschikbaar is. Qua rijgedrag merk je niet dat een elektromotor de gewone verbrandingsmotor vervangt. In een stedelijke omgeving is deze Smart gewoon een toppertje.
Leaseprijs
Aankondigingen van elektrische auto’s zijn er genoeg, maar wat ze nou precies gaan kosten is vaak een vraag zonder antwoord. Dat geldt ook voor de Smart Electric Drive: er is nog geen vast prijskaartje. Dat komt omdat de productiekosten nauwelijks te berekenen vallen zolang niet bekend is op welke schaal de auto’s gebouwd gaan worden. En de prijs van de batterij is ook nog een vraag waarop geen duidelijk antwoord is. In de Verenigde Staten is de leaseprijs voor de Smart Electric Drive in de proefperiode vastgesteld op 599 dollar per maand, met een vaste aanbetaling van 2.500 dollar. Vergelijkbare prijzen worden elders in de wereld gehanteerd. Smart gaat overigens de samenwerking aan met Renault voor de volgende generatie van de kleine stadsauto. Een elektrische versie ligt dan – gezien Renaults eigen inspanningen op dit gebied – voor de hand. De dealers zijn er al klaar voor.
Nog geen reacties