Restwaarde elektrische auto valt hoger uit
De restwaarde van de elektrische auto valt hoger uit dan gedacht, dat blijkt uit voorspellingen van de Amerikaanse prijsvergelijker Kelley Blue Book. Alhoewel de brandstofauto een hogere restwaarde behoudt dan de EV, is het verschil minimaal.
Nissan Leaf
Kelley Blue Book verwacht dat de elektrische Nissan Leaf (2012), na vijf jaar nog zo’n 20 procent van de nieuwprijs waard is. Ter vergelijking: de op brandstof rijdende Nissan Sentra sedan, behoudt na vijf jaar zo’n 30 procent van zijn waarde. De Chevrolet Volt met range-extender behoudt ook 30 procent van de nieuwprijs na vijf jaar. De ongeveer vergelijkbare Chevrolet Cruze rijdt op brandstof en houdt na een half decennium 38 procent restwaarde over.
Automotive Lease Guide
Een andere prijsvergelijker in de autobranche, Automotive Lease Guide (ALG), voorspelt zelfs een nog positievere restwaarde. De Leaf en Volt krijgen er van ALG beide een procent bij. Zowel Kelley Blue Book als ALG hebben de kortingen op de aanschafprijs niet meegenomen in de berekening. In Amerika kunnen kopers omgerekend tot 5.730 euro voordeel ontvangen op de elektrische auto. Dat betekent dus meer voordeel voor elektrisch rijders dan voorspeld door de prijsvergelijkers. Beide bedrijven denken dat een hogere restwaarde positief is voor de acceptatie van de elektrische auto in Amerika.
Levensduur accu
De levensduur van de batterij is van groot belang bij het bepalen van de restwaarde van een auto. Dankzij de steeds langere levensduur en de door veel autofabrikanten gegeven garantie op accu’s, is het vertrouwen in de batterijen van de elektrische auto flink gegroeid. Dat vertrouwen zal de komende jaren alleen nog maar toenemen, aangezien de nieuwe generatie batterijen beter, veiliger, sneller en betrouwbaarder is.
Nog geen reacties