‘Quality-Gate’-schandaal rondom (deels) elektrische auto’s in China
Kwaliteit Chinese new-energy vehicles (NEV's) vaak ondermaats
Batterij-elektrische of deels elektrische auto’s zijn door genereuze subsidieregelingen haast niet aan te slepen in China. Alleen al in 2018 werden er 1,256 miljoen exemplaren van deze zogeheten new-energy vehicles (NEV’s) verkocht, een toename van bijna 62 procent ten opzichte van 2017. Van die bijna 1,3 miljoen NEV’s moest wel 10,8 procent terug naar de dealer vanwege kwaliteitsproblemen.
‘Quality-Gate’-schandaal
Overtuigend in kwantiteit, maar niet in kwaliteit dus. In China is er zelfs sprake van een ‘Quality-Gate’-schandaal. De cijfers spreken voor zich. In 2018 werden 135.700 NEV’s teruggeroepen naar de dealer. Dat komt neer op 10,8 procent van het totale verkoopaantal in 2018. En ook in 2019 gaan de terugroepacties door. Tot op heden moesten er al 23.458 volledig of deels elektrische voertuigen terug naar de dealer.
Kwaliteitsproblemen
Het grootste probleem zit hem in de kwaliteit van de batterijen. Sommige accu’s presteren niet op het niveau waarmee fabrikanten adverteren. Andere batterijen raken weer te snel leeg, terwijl andere batterijen weer onnodig heet worden. In 2018 vatten meer dan veertig NEV’s spontaan vlam in China. Ook worden er problemen met elektromotoren en falende transmissies gemeld, maar ook problemen met afwijkende snelheidsmeters en een kilometerteller die niet accuraat werkt.
Ophef
Vanwaar dan al die ophef? Simpel: de overheid stopt uit goed vertrouwen veel geld in producten van bedrijven die NEV’s produceren zodat het Chinese volk elektrisch of deels elektrisch kan rijden met als doel het klimaatprobleem tegen te gaan. Als de kwaliteit dan sterk tegenvalt, dan heb je een probleem in China. Er zijn in China meer dan 500 NEV-start ups, bedrijven die nagenoeg geen ervaring hebben met het maken van auto’s, maar wel graag willen meeliften op de populariteit van NEV’s in het land, helemaal omdat de Chinese overheid de voorkeur geeft aan auto’s die in eigen land zijn gebouwd, in plaats van geïmporteerd uit het buitenland. Kortom: er valt veel geld mee te verdienen. Maar dan moet het product wel goed zijn.
Maatregelen
Alle ophef over de kwaliteit heeft ook de Chinese overheid wakker geschud. Subsidies op niet populaire NEV’s met een kort elektrisch rijbereik worden gestopt en er komen strengere productieregels om te zorgen dat de meeste productie plaatsvindt in de meer ervaren fabrieken. Ook fabrikanten moeten kwaliteitsstappen zetten, want een koper van een elektrische auto blijft pas elektrisch rijden als de eerste ervaringen goed zijn. Is dat niet geval: dan was de overheidssubsidie een mislukte investering.
Bron: Bloomberg
Nog geen reacties