Porsche Taycan: met 4 personen in 2,8 seconden naar 100 km/u
Komt als Taycan Turbo en de Taycan Turbo S
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Porsche Taycan is eindelijk hier. Na een maandenlange teasercampagne mag nu iedereen de nieuwe Porsche Taycan zien. Het is de eerste volledig elektrische sportauto van Porsche. Porsche trapt af met de Taycan Turbo en de Taycan Turbo S, maar later volgen nog minder krachtige uitvoeringen van deze vierdeurs familie-Porsche.
Nieuw tijdperk
Er komen dus extra varianten van de Porsche Taycan aan. Daarnaast breidt Porsche eind 2020 het gamma van volledig elektrisch aangedreven modellen uit met de Taycan Cross Turismo, een avontuurlijk vormgegeven Taycan. Tot 2022 investeert Porsche meer dan 6 miljard euro in elektromobiliteit. “Vandaag start een nieuw tijdperk voor ons merk”, stelt Oliver Blume, CEO van Porsche AG. “De Taycan is de schakel tussen onze traditie en de toekomst.”
Maximaal 761 pk!
Snel is de Taycan zeker. Als Taycan Turbo levert de aandrijflijn 680 pk (500 kW). Goed voor een 0-100-tijd van slechts 3,2 seconden. De Taycan Turbo S is nóg krachtiger en sneller. Het vermogen komt uit op 761 pk (560 kW) met een 0-100-tijd van 2,8 seconden. In beide gevallen is de topsnelheid begrensd op 260 km/u. De voor- en de achteras van de Taycan Turbo en Taycan Turbo S hebben elk een eigen elektromotor. Er ontstaat zodoende automatisch vierwielaandrijving.
Actieradius
En hoe ver kom je dan met die 93,4 kWh batterij? Volgens Porsche haalt de Taycan Turbo 450 kilometer op één acculading (WLTP). De Taycan Turbo S komt 412 kilometer ver. De Taycan is de eerste elektrisch aangedreven productieauto met een systeemvoltage van 800 Volt in plaats van 400 Volt.
Taycan opladen
De voordelen? Bij een gelijkstroom-snellader is vijf minuten laden voldoende voor 100 kilometer range (WLTP). De laadtijd van 5 naar 80 procent bedraagt onder ideale omstandigheden 22,5 minuten. Het maximale laadvermogen is 270 kW. Thuisladen kan met een maximale capaciteit van 11 kW (wisselstroom). Omdat het batterijpakket laag in de auto is geplaatst en de elektromotor vrij compact zijn, heeft de Taycan twee bagageruimtes: voorin met een inhoud van 81 liter en achterin met een inhoud van 366 liter. Gecombineerd dus 447 liter.
Rijmodi
Wat heeft de Taycan nog meer? Denk aan adaptieve luchtvering inclusief PASM (Porsche Active Suspension Management) en Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inclusief Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Saillant detail is dat circa 90 procent van alle remacties wordt uitgevoerd door de elektromotoren. De mechanische remmen komen hierbij niet in actie. Rijmodi heeft de Taycan ook. Er is keuze uit Range, Normal, Sport en Sport Plus. Daarnaast is er de Individual-modus waarbij instellingen naar wens kunnen worden geconfigureerd.
Vanafprijs Porsche Taycan
En wat moet dat kosten? De consumentenadviesprijs van de Taycan Turbo bedraagt 157.100 euro en voor de Taycan Turbo S is dat 191.000 euro. Bestellen kan per direct. Vanaf medio januari 2020 is de Taycan te vinden bij de Nederlandse Porsche-dealers.
Nog geen reacties