Direct 4 uitvoeringen van Porsche Taycan Cross Turismo
Fluisterstil scheuren in het bos
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een elektrische Porsche waarmee je ook offroad kunt? Dan denk je wellicht aan een volledig elektrische Macan of Cayenne. Toch is de eerste elektrische Porsche waarmee je ook buiten de gebaande paden kunt treden een Taycan. Dit is de Porsche Taycan Cross Turismo, direct leverbaar in vier verschillende uitvoeringen.
Ken je de Mission E Cross Turismo nog?
Het is 2018. Op de Autosalon van Genève presenteert Porsche de conceptstudie Mission E Cross Turismo. De reacties zijn overweldigend. De boodschap voor Porsche is duidelijk: deze auto moet er komen. En zo geschiedde, want een kleine drie jaar later is de Taycan Cross Turismo werkelijkheid.
Optioneel Off-road Pakket
Ten opzichte van de Taycan biedt de Cross Turismo 45 millimeter meer hoofdruimte voor de inzittenden achterin en met de achterbank plat maximaal 1.200 liter bagageruimte onder de grote achterklep. Net als de Taycan heeft ook de Taycan Cross Turismo de elektrische aandrijving met een systeemvoltage van 800 Volt in plaats van 400 Volt. De auto is standaard vierwielaangedreven. Het optionele Off-road Pakket vergroot de bodemvrijheid met wel 30 millimeter. Dankzij het rijprogramma ‘Gravel Mode’ – standaard op alle uitvoeringen – wordt de Cross Turismo nog geschikter om bijvoorbeeld te offroaden.
Nieuw type fietsendrager
Voor de Taycan Cross Turismo heeft Porsche een nieuw type fietsendrager voor maximaal drie fietsen ontworpen. Deze wordt op de achterzijde gemonteerd en is universeel inzetbaar voor verschillende soorten fietsen. Bovendien is de achterklep ook te openen met een beladen fietsendrager. Met de eBike Sport en de eBike Cross presenteert Porsche tegelijkertijd twee e-bikes die qua design goed aansluiten bij de nieuwe Porsche Taycan Cross Turismo.
Marktintroductie
De Porsche Taycan Cross Turismo staat medio mei bij de Nederlandse Porsche Centra. Er is dan keuze uit vier verschillende versies. De Performance Battery Plus met een totale capaciteit van 93,4 kWh behoort in alle gevallen tot de standaarduitrusting.
Het programma in een notendop
Taycan 4 Cross Turismo
Output: 280 kW (380 pk)
Met overboost en Launch Control: 350 kW (476 pk)
Acceleratie 0-100 km/u: 5,1 seconden
Topsnelheid: 220 km/u
Bereik (WLTP): 389 – 456 km
Taycan 4S Cross Turismo
Output: 360 kW (490 pk)
Met overboost en Launch Control: 420 kW (571 pk)
Acceleratie 0-100 km/u: 4,1 seconden
Topsnelheid: 240 km/u
Bereik (WLTP): 388 – 452 km
Taycan Turbo Cross Turismo
Output: 460 kW (625 pk)
Met overboost en Launch Control: 500 kW (680 pk)
Acceleratie 0-100 km/u: 3,3 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Bereik (WLTP): 395 – 452 km
Taycan Turbo S Cross Turismo
Output: 460 kW (625 pk)
Met overboost en Launch Control: 560 kW (761 pk)
Acceleratie 0-100 km/u: 2,9 seconden
Topsnelheid: 250 km/u
Bereik (WLTP): 388 – 419 km
Prijzen Porsche Taycan Cross Turismo
- Taycan 4 Cross Turismo – € 97.400
- Taycan 4S Cross Turismo – € 116.000
- Taycan Turbo Cross Turismo – € 159.300
- Taycan Turbo S Cross Turismo – € 193.200
Oliver Blume, CEO van Porsche
“Met het debuut van onze eerste volledig elektrische sportwagen in 2019 gaven we een duidelijk signaal af,” zei Oliver Blume, CEO van Porsche AG tijdens de wereldpremière van de nieuwe versie van de Taycan. “We zien onszelf als een pionier op het gebied van duurzame mobiliteit: tegen 2025 leveren we elke tweede nieuwe auto met elektrische aandrijving – volledig elektrisch of als plug-in hybride. Al in 2020 had een derde deel van het afgeleverde aantal auto’s in Europa een elektrische aandrijflijn. De toekomst is aan de elektromobiliteit. Met de Taycan Cross Turismo zetten we weer een grote stap in deze richting.”
Nog geen reacties