Porsche stelt productiedoel van Taycan bij
20.000 exemplaren per jaar is veel te weinig
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Porsche verhoogt het productiedoel van de volledig elektrische Taycan. Het merk zou in eerste instantie 20.000 auto’s per jaar willen bouwen, maar het management van Porsche heeft dat nu verhoogd naar 40.000 exemplaren. Dat schrijft Automobilwoche.
Grote belangstelling
Bijzonder natuurlijk, omdat de Taycan nog niet eens op de markt is. Porsche merkt nu al op dat de belangstelling voor de Taycan heel groot is. Via het dealernetwerk van Porsche zijn al duizenden orders genoteerd. In Noorwegen is er zelfs sprake van een stop op het schrijven van orders. Porsche noteert wel de gegevens van geïnteresseerden zodat ze later een exemplaar kunnen bemachtigen.
Aanbetaling
Voor de Porsche Taycan is een aanbetaling van 2.500 euro vereist. Indien de klant de Taycan toch niet wenst te bezitten, dan krijgt hij of zij het geld terug.
Frankfurt
De productieversie van de Porsche Taycan debuteert op de IAA-autoshow in Frankfurt die van 12 tot 22 september 2019 wordt gehouden. De levering van de eerste exemplaren start in 2020. De Taycan sprint naar verluidt in 3,5 seconden naar 100 km/u, in minder dan 12 seconden 0 naar 200 km/u en krijgt twee elektromotoren met een systeemoutput van 600 pk. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u en de actieradius moet meer dan 500 kilometer bedragen. Hij is uitgerust met een elektrisch systeem dat werkt met een spanning van 800 Volt.
Geen zware batterij
Porsche kiest ervoor om geen zware batterij in de Taycan te monteren, maar juist te gaan voor extreem snel laden. Het model heeft een 800 Volt-batterij die binnen vijftien minuten weer vol genoeg is voor een actieradius van 400 kilometer. Een ander voordeel van het 800 Volt-systeem is dat de elektrische kabels een stuk dunner konden worden, wat weer gewicht bespaard. Porsche ontwikkelde voor de Taycan een slim oplaadsysteem en een efficiënte warmtewisselaar, die de batterij snel op zijn ideale werktemperatuur kan krijgen en hem koelt als er plotseling veel kracht wordt gevraagd.
21 prototypes
De Porsche Taycan wordt onder meer getest in extreem hete en koude klimaten. Porsche heeft zestig medewerkers en eenentwintig gecamoufleerde prototypes naar het westen van Zuid-Afrika gestuurd, waar de temperatuur iedere dag op ongeveer 40 graden uitkomt. In die hitte hebben de auto’s zo’n 40.000 kilometer afgelegd. Als de Taycan eind 2019 op de markt komt, zullen prototypes al miljoenen testkilometers hebben gemaakt.
Flink gegroeid
Het personeelsbestand van Porsche is gegroeid van 176 werknemers in 1938 tot 30.500 anno 2018 – ongeveer een derde van hen werkt in Zuffenhausen. De jaarlijkse productie is gestegen van 1.601 auto’s in 1953 tot 255.683 in 2017, waarvan meer dan een vijfde in Zuffenhausen van de band rolt. Het pand in Zuffenhausen is gegroeid van de grootte van een voetbalveld tot een oppervlakte van ongeveer 670.000 vierkante meter, wat overeenkomt met ongeveer 62 voetbalvelden.
Tweede brug
Porsche maakt efficiënt gebruik van elke vierkante meter van zijn hoofdvestiging in Stuttgart-Zuffenhausen. Dat is een hele uitdaging binnen een stedelijk gebied. Om de zaken ingewikkelder te maken, is het fabrieksterrein opgesplitst door een spoorlijn en een grote openbare weg, de Schwieberdinger Strasse. Porsche transporteert sinds de jaren tachtig de kant en klaar gelakte carrosserieën van Werk 1 via een transportbrug op een hoogte van ongeveer 35 meter over die weg naar de eindassemblage afdeling in Werk 2. Binnenkort komt daar een tweede brug bij voor het transport van de nieuwe 100 procent elektrische Porsche Taycan, waarvoor een compleet nieuwe fabriek is gebouwd achter de plek waar het allemaal begon.
Investering
Tussen nu en 2022 investeert Porsche meer dan 6 miljard euro in elektrische mobiliteit, waarbij het merk zich richt op zowel plug-in hybrides als volledig elektrische auto’s. Porsche heeft daarmee zijn oorspronkelijke investeringsbedrag verdubbeld van 3 miljard naar 6 miljard euro. Van die extra 3 miljard gaat zo’n 500 miljoen euro naar de ontwikkeling van de Taycan. Porsche steekt ongeveer 1 miljard euro in de elektrificatie van zijn bestaande modellen, honderden miljoenen in de uitbreiding van fabrieken en zo’n 700 miljoen euro in nieuwe technologieën, laadinfrastructuur en smart mobility.
Praktische Actieradius tussen 325 – 635 km
Stad – Winter | 440 km |
Snelweg – Winter | 325 km |
Gecombineerd – Winter | 380 km |
Stad – Zomer | 635 km |
Snelweg – Zomer | 415 km |
Gecombineerd – Zomer | 510 km |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 90.0 kWh |
Locatie Laadpoort | Linkerzijde – Voor |
Laadaansluiting | Type 2 |
Laadvermogen | 11 kW AC |
Laadtijd (0->450 km) | 9u45m |
Laadsnelheid | 47 km/u |
Bron actieradius, accu en opladen: EV-Database.nl
Nog geen reacties