Porsche keert terug naar Le Mans met hybride raceauto
Porsche keert voor het eerst sinds zestien jaar terug naar de topklasse van het World Endurance Championship (WEC). Dit doen ze met de nieuwe Porsche 919 Hybrid. Deze bijzondere raceauto is uitgevoerd met twee energie-terugwinningssystemen.
De Porsche 919 Hybrid racet mee in de prototype-klasse LMP1. Het gaat niet langer alleen om snelheid en vermogen, maar ook om het zo efficiënt mogelijk gebruikmaken van de toebedeelde maximale hoeveelheid energie. Alleen wie zuinig is, heeft kans op succes.
De auto is uitgevoerd met twee energie-terugwinningssystemen. Allereerst wordt de warmte-energie van de uitlaatgassen teruggewonnen door een elektrogenerator, die door de uitlaatgasstroom wordt aangedreven. Het tweede hybridesysteem maakt gebruik van een generator op de vooras. De generator gebruikt van kinetische energie die vrijkomt tijdens het remmen en zet dit om in elektrische energie.
De energie wordt opgeslagen in watergekoelde lithium-ion-accu’s tot het moment dat de coureur een beroep doet op deze energie. Dan werkt de generator als een elektromotor en drijft met behulp van een differentieel de voorwielen aan. Zo beschikt de Porsche 919 Hybrid tijdelijk over vierwielaandrijving. Een V4-turbomotor met een cilinderinhoud van twee liter drijft de achterwielen aan. Ondanks al deze systemen weegt de raceauto slechts 870 kilo.
Het FIA WK Lange-afstandsracen omvat dit jaar zeven zes-uursraces alsmede de wereldberoemde 24 Uur van Le Mans op 14 en 15 juni als hoogtepunt van het seizoen. Het kampioenschap start op eerste Paasdag (20 april) in het Britse Silverstone.
Nog geen reacties