Porsche Cayenne tweedehands kopen? Dit zijn de aandachtspunten
Grote kans dat je gaat slagen, want de keuze is reuze
In de markt voor een tweedehands Porsche Cayenne? Grote kans dat je gaat slagen, want de keuze is reuze! Er bestaan zelfs uitvoeringen van de Porsche Cayenne met een stekker, maar ook de liefhebbers van benzine- en dieselpower komen aan hun trekken. Uiteraard zijn er wel wat aandachtspunten.
Porsche en een SUV?
In dit artikel ga je meer lezen over een Porsche Cayenne tweedehands kopen. De Porsche Cayenne bracht een ware revolutie teweeg bij Porsche en ook in de auto-industrie. Het merk onderging een ware metamorfose: van een traditionele sportautoproducent tot een veelzijdige autobouwer met auto’s in alle soorten en maten. Van een business case die louter uit de 911 en Boxster bestond, tot een complete line-up met sportieve sedans, SUV’s en meer.
Doorslaand succes!
Hoe dat alles is verlopen is natuurlijk niemand ontgaan. Het werd een doorslaand succes, mede geholpen door de Porsche Cayenne en de kleinere Porsche Macan. SUV’s die tot op de dag van vandaag nog bijzonder in trek zijn. Ook de vraag naar Porsche Cayenne tweedehands exemplaren is groot.
Ook andere automerken aan de SUV
Onder meer dankzij de Porsche Cayenne gingen ook andere performance automerken overstag om een SUV te ontwikkelen. Bentley kwam met de Bentayga, Lamborghini met een Urus en Audi met een sportieve Q8. Deze SUV’s – die het platform met de Porsche Cayenne delen – werden een groot succes! Tegenwoordig hebben zelfs Ferrari en Rolls-Royce een SUV in de line-up. De super-SUV is simpelweg ‘normaal’ geworden.
Drie generaties Porsche Cayenne
De Porsche Cayenne draait inmiddels al heel wat jaartjes mee. Op het moment van schrijven zijn er drie generaties. Die zetten we graag even op een rij.
Porsche Cayenne – alle generaties
- Eerste generatie (9PA) – bouwjaren 2002-2010
- Tweede generatie (92A) – bouwjaren 2010-2017
- Derde generatie (9YA/9YB) – bouwjaren 2017 – heden
In 2019 voegde Porsche op basis van de derde generatie de Cayenne Coupé toe aan de line-up (9Y3). Sindsdien is deze sportievere carrosserievariant niet meer weg te denken in het gamma van de Porsche Cayenne. Sterker nog: de Cayenne Coupé verkoopt verrassend goed, met als absolute hoogtepunt de introductie van de Porsche Cayenne Coupé Turbo GT met 640 pk en 850 Nm sterke twinturbo V8-motor. Dit lijkt nu al een toekomstige klassieker te worden.
Ontwikkelingen
De drie Cayenne-generaties die tot op heden van de Cayenne zijn verschenen, weerspiegelen heel goed de ontwikkelingen die de auto-industrie doormaakt. De eerste generatie gebouwd van 2002 tot 2010 was er bijvoorbeeld nog met old school benzine- en dieselmotoren. Bij de tweede generatie (2010-2017) was er duidelijk sprake van een overgangsfase. Nog altijd stonden er benzine- en dieselversies op het menu, maar voor het eerst ook een Cayenne S E-Hybrid als superkrachtige plug-in hybride.
Vaarwel diesel
Bij de huidige derde generatie zei Porsche vaarwel tegen de dieselmotor en bleven er alleen benzinemotoren en plug-in hybride aandrijflijnen over. Het elektrische bereik van de PHEV’s is daarbij elke keer toegenomen dankzij verbeterde technologie.
Diverse motorvarianten
Voor het aandrijflijnenaanbod van de Porsche Cayenne moet je haast een studie doen, want de diversiteit is enorm. Bovendien verschilt het motorvermogen per modeljaar. In de zoektocht naar een tweedehands Porsche Cayenne kom je in ieder geval termen als Hybrid, E-Hybrid, S, GTS, Turbo, Turbo S E-Hybrid en Turbo GT tegen.
PHEV’s moet je opladen
De naam E-Hybrid slaat op de aanwezigheid van een plug-in hybride aandrijflijn. Realiseer je bij deze versies goed dat je de auto daadwerkelijk moet opladen om te profiteren van maximale prestaties. Deze varianten zijn bovendien wat zwaarder door de aanwezigheid van elektromotoren en een batterijpakket.
Aandachtspunten Porsche Cayenne
Een Porsche Cayenne is over het algemeen een technisch goede auto, maar wel eentje met een complexe architectuur. Er zit simpelweg heel veel op en aan. Eerst alles controleren dus voordat je een handtekening zet. Dat brengt ons ook bij de aandachtspunten van een Porsche Cayenne.
Prijzige onderdelen
Reserveonderdelen zijn prijzig, net als de reparaties zelf bij een erkende Porsche-dealer. Zelfs een klein mankement kan resulteren in een forse financiële tegenslag. Met het oog op de toekomst kun je misschien beter de eerste generatie van de Porsche Cayenne laten staan. Die zijn relatief goedkoop maar technisch vrij gevoelig en hebben vrij dorstige motoren. Bovendien hebben de tweede en derde generatie Porsche Cayenne veel meer te bieden. Je geniet bovendien van meer ruimte en meer dynamiek. Koop bij voorkeur een Porsche Cayanne met actieve wielophanging (PASM) en dynamische chassiscontrole (PDCC): stuurt en rijdt toch net even wat beter.
Waar moet je nog meer op letten bij het kopen van Porsche Cayenne?
Aandachtspunten van een Porsche Cayenne zijn verder olielekkages bij diesels tot bouwjaar 2013, snellere slijtage van de remmen door het hogere voertuiggewicht en eventuele elektronische storingen. De aandrijflijnen zijn over het algemeen heel betrouwbaar.
Porsche Approved label
Wil je extra zekerheid? Koop een Porsche Cayenne dan met een Porsche Approved label. Dan weet je zeker dat de auto van A tot Z helemaal is nagelopen en is de kans op verborgen gebreken minimaal. Bovendien heb je extra garantie. Iets wat bij een gebruikte Porsche Cayenne gezien de hogere aanschafprijs best prettig kan zijn.
Porsche Cayenne tweedehands: ook zoeken in België en Duitsland
Dankzij internet hoeft je zoekgebied overigens niet beperkt te blijven tot alleen Nederland. Juist in andere landen, waaronder België – een op-en-top Porsche-land – staan er verschillende pareltjes te koop. Een Porsche Cayenne tweedehands kopen in België is heel goed mogelijk. Als Nederlander dien je natuurlijk wel rekening te houden met rest-BPM mocht je de betreffende Porsche Cayenne op Nederlands kenteken willen zetten. Maar ook in Duitsland is het aanbod reuze. Er is voor iedereen wel een gebruikte Porsche Cayenne te vinden.
Nog geen reacties