Porsche bestormt EV-markt met Mission E
Dat Porsche achter de schermen druk bezig is met de ontwikkeling van een volledig elektrische vierzitter wisten we al, maar dat het merk deze Mission E uit de grote hoed zou toveren, komt toch als een verrassing.
Porsche onthulde de Mission E op de autoshow van Frankfurt (IAA). Het studiemodel is niet ontwikkeld om de show te stelen, maar is een serieuze voorbode van de eerste full-electric Porsche die binnen vijf jaar op de markt moet komen.
De aandrijflijn van de Mission E is compleet nieuw en tegelijkertijd typisch Porsche. Het model is voorzien van twee ‘permanent magnet synchronous motoren’ (PMSM), vergelijkbaar met die van de Porsche 919 Hybrid die in juni de 24-uursrace van Le Mans won. Samen leveren ze 440 kW (600 pk) aan elektropower, waarmee de Porsche Mission E in minder dan 3,5 seconden van 0-100 km/u accelereert.
Ruim 500 km actieradius
De elektromotoren wekken energie op bij het afremmen en met een volgeladen batterij is een actieradius van ruim 500 kilometer haalbaar. Bovendien maakt de Mission E gebruik van een uniek 800 Volt laadsysteem, waarmee de batterij in een kwartier voor 80 procent is opgeladen. Laden via een conventioneel 400 Volt laadsysteem is ook mogelijk.
De lithium-ion batterij is tussen de assen in de vloer van de auto onderbracht. Dat zorgt voor een perfecte gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. Beide factoren dragen bij aan het kenmerkende sportwagengevoel van elke Porsche. Ook is de Mission E voorzien van ‘on-demand’ vierwielaandrijving en vierwielbesturing.
Nog geen reacties