Plug-inhybride Porsche Cayenne komt in oktober
Porsche heeft de Cayenne grondig vernieuwd. Op het gebied van design, uitrusting en efficiency is veel veranderd en verbeterd. Het opvallendste nieuws is de komst van de Cayenne S E-Hybrid. Dit is de eerste plug-inhybride SUV in dit segment en hij komt in aanmerking voor 14 procent bijtelling bij zakelijk gebruik.
De nieuwe Porsche Cayenne S E-Hybrid heeft dezelfde aandrijflijn als de Porsche Panamera S E-Hybrid die een jaar geleden op de markt kwam. De aandrijfunit bestaat uit een 3,0-liter V6-benzinemotor die optimaal samenwerkt met een elektromotor van 70 kW.
De elektromotor wordt gevoed door een 10,9 kWh lithium-ion-accu die via het stroomnet kan worden opgeladen. Belangrijke voertuiggegevens zijn met een smartphone via het standaard aanwezige Porsche Car Connect te raadplegen. Afhankelijk van de rijstijl en de omstandigheden is een 100% elektrische actieradius van maximaal 36 kilometer mogelijk. In elektrische modus is de topsnelheid begrensd op 125 km/u.
Volgens Porsche levert de Cayenne S E-Hybrid een gecombineerd vermogen 306 kW (416 pk) en maximaal 590 Nm trekkracht. Daarmee presteert de stekkerhybride zoals van een Porsche mag worden verwacht. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 5,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 243 km/u.
Vooral vanwege het feit dat de E-Hybrid volledig elektrisch kan rijden, is de CO2-uitstoot (volgens NEDC) vastgesteld op 79 g/km. Dat komt overeen met een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km. Met deze uitstootwaarden voldoet de Porsche Cayenne S E-Hybrid aan de eisen voor gereduceerde bijtelling tot 14 procent bij zakelijk gebruik.
De nieuwe Cayenne S E-Hybrid arriveert in oktober bij de Nederlandse Porsche Centra. De prijzen beginnen bij 84.500 euro.
Nog geen reacties