Pike Research: ‘Gouden toekomst voor oplaadmarkt’
Plug-in hybride
Voorwaarde van deze groei is dat het aantal verkochte elektrische auto’s ook blijft groeien. Pike Research denkt dat vooral de stijgende verkoop van plug-in hybride auto’s een grote boost zal creëren in de oplaadmarkt. In 2012 bedraagt de wereldwijde verkoop van oplaadpunten volgens de Amerikanen 135.000 stuks. Consumenten kunnen in 2013 kiezen uit circa 80 verschillende plug-in hybride auto’s. Ook het aantal aangeboden EV-oplaadstations zal rond dit aantal schommelen. Dit zijn dan zowel thuis- als commerciële openbare laadoplossingen.
Oplaadpunten
De onderzoekers verwachten huisladers in de toekomst een kleiner marktaandeel hebben ten opzichte van commerciële openbare oplaadpunten. Elektrische auto’s zijn volgens de verwachting van Pikes Research in de toekomst voor steeds meer mensen betaalbaar. Ook voor diegene die geen vrijstaand huis met een oplaadpunt hebben, maar in een flat of appartement wonen. En dus zijn aangewezen op openbare, commerciële laadpunten. In 2020 nemen thuisladers 35 procent van de markt in, openbare oplaadpunten 30 procent, privé-laadpunten 17 procent en oplaadpunten op het werk 18 procent.
Draadloos opladen
Ook draadloos opladen heeft volgens Pike Research de toekomst. In 2013 zal deze markt zich rustig gaan ontplooien, met op jaarbasis circa 3.000 verkochte draadloze oplaadstations. Het hoge prijskaartje, en de geringe beschikbaarheid van auto’s die draadloos kunnen opladen zetten voorlopig een rem op de verkoop van draadloze oplaadstations. De techniek is bovendien nog niet volmaakt en volop in ontwikkeling. In 2020 moeten er 280.000 stations per jaar worden verkocht. Een forse groeivoorspelling dus.
Verkoopverwachting
Ook kijkt Pike Research naar de verkoopverwachting van oplaadstations per land. Noord-Amerika is in 2020 de grootste markt met 626.000 verkochte oplaadstations. Op de voet volgen de Europese landen, met Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Nederland en Italië. De top tien is compleet met achtereenvolgens Japan, China, Canada en Australië.
Verdienmodel elektrisch rijden
Maar hoe gaan bedrijven geld verdien met elektrisch rijden? Pike Research verwacht dat een vaste prijs per laadsessie het best uitpakt voor zowel bedrijf als consument. Volgens de onderzoekers ligt de gemiddelde duur van een oplaadsessie van Amerikaanse elektrisch rijders tussen de 25 minuten en 2 uur. De ideale prijs voor een sessie zou rond de 1 a 2 dollar moeten liggen. In Nederland werkt onder meer mobiliteitsprovider The New Motion en de ANWB aan een businessmodel.
Nog geen reacties