'Opladen voor 1 euro per uur bij The New Motion'
The New Motion
Ook buiten Amsterdam moeten elektrisch rijders op sommige plekken gaan betalen voor de stroom die zij afnemen. Als klant van The New Motion betalen elektrisch rijders 1,67 eurocent per minuut, oftewel 1 euro per uur, voor het laden bij normale publieke laadpunten in Amsterdam. Ook voor het laden bij loloo-laadpalen in bijvoorbeeld de Q-Park garages en op andere publieke plekken rekent The New Motion dit tarief. Deze laadkosten zijn exclusief de lokale parkeerkosten. In Amsterdam Centrum kunnen de parkeerkosten oplopen tot wel vier euro per uur. Bij EV-rijders die opladen via een privé-loloo, thuis of bij kantoor, betalen het normale stroomtarief. Bij snelladers geldt voorlopig nog het oude tarief van 8,33 euro per maand (standaard fee), 5 euro voor een halve laadbeurt en 8 euro voor een hele laadbeurt.
Prijzen elektrisch rijden
Essent en Nuon maakten eerder al bekend wat de prijzen van opladen zijn, namelijk 0,25 cent per kWh. Een uur laden met de huidige generatie EV’s komt overeen met circa 3,3 kWh, meer kunnen de auto’s nog niet verwerken. Met een beetje ‘laadverlies’ gaat het bedrag dan richting de 85 cent per uur, exclusief lokale parkeerkosten. Beide partijen rekenen daarnaast een vast maandbedrag van 8 euro. The New Motion vraagt aan abonnementhouders geen vast maandbedrag. Het opladen zelf is er wel 0,15 eurocent per uur duurder. Wouter de Ridder van The New Motion legt uit hoe dat komt: “Al onze additionele kosten zitten in de uurprijs van 1 euro laden inbegrepen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het koppelen van onze diensten aan de laadoplossingen van Nuon en Essent. Wij rekenen overigens geen vaste abonnementskosten, andere partijen doen dat dus wel. Dat scheelt op jaarbasis toch al snel 96 euro.”
Prijsconcurrentie
Volgens Wouter willen allen partijen elektrisch rijden zo aantrekkelijk mogelijk maken en gebruiken daarom eerlijke prijzen. De partijen in de markt concurreren volgens hem niet alleen op basis van prijs. Wouter: “Wij bieden de klant ook een overzichtelijke prijsstructuur. Alle kosten van het laden komen overzichtelijk bij elkaar en ook integratie met een brandstofpas is mogelijk. De totaalkosten kunnen we automatisch verrekenen bij de leasemaatschappij.” Dat elektrisch rijders moesten gaan betalen voor opladen was volgens Wouter al langer duidelijk: “De maatregel van de gemeente Amsterdam om opladen en parkeren destijds gratis te maken, was een goede stimulans om mensen in de elektrische auto te krijgen. De markt is nu langzaam volwassen aan het worden en het is tijd voor een nieuwe stap. Bovendien is een volle accu nog altijd voordeliger dan een volle tank benzine.”
Ook ziet Wouter geen concurrentie tussen snelladers en normale laadpunten, beiden dienen volgens hem een ander doel: “Elektrisch rijders gebruiken normale laadpunten nu vaak als parkeerplek om te laden tijdens een afspraak. Bij de auto aangekomen is de accu vol en kunnen ze direct weer de weg op. Snelladen doe je meer als je onderweg bent en net even die extra laadbeurt nodig hebt om je bestemming te bereiken. Beide oplossingen hebben een compleet ander gebruiksmoment.”
Om elektrisch rijders te informeren over het opladen heeft The New Motion een speciale webpagina ingericht, kijk hier voor meer informatie.
Nog geen reacties