De oplaadrace barst los in Duitsland
Hoe krijg je die immense batterijen weer een beetje vlot opgeladen?
We zagen het op de IAA: de nieuwe generatie elektrische auto’s krijgt steeds grotere batterijen. 100 kWh is of wordt de norm voor onder meer Tesla, Porsche, Audi, Jaguar en Volvo. Grote vraag: hoe krijg je die immense batterijen weer een beetje vlot opgeladen?
2 dagen
Wie de stekker in een thuisstopcontact steekt, kan zomaar twee volle dagen wachten tot de accu weer vol is. Snelladen moet dat probleem oplossen. Dan gaat het niet over de huidige standaard van 50 kWh maar eerder 150 kWh. Zelfs dan zorgt een laadsnelheid van 750 km/u nog voor een gedwongen laadpauze van ruim een half uur.
5 minuten
De Israëlische startup StoreDot heeft de oplossing. Het laden van de nieuwe FlashBattery voor 500 km bereik duurt 5 minuten. Dat is dus zo’n 1.000 kW laadvermogen. Dit kan dankzij nieuwe organische componenten en nanotechnologie. Daimler AG neemt vast een voorschot en pompt 60 miljoen dollar in het bedrijf.
4.000 sessies
Duitsland en snelladers vormen sinds kort trouwens een interessante combinatie. Tussen München en Stuttgart wordt gebouwd aan een gigantisch snellaadstation met 144 snelladers. Daarvan krijgen 24 snelladers een vermogen van 350 kW en staan er 120 stuks met 50 kW vermogen. Bouwer Sortimo rekent op 4.000 laadsessies per dag.
4,1 miljoen euro
Ondertussen gaat Fastned ook de grens over: er is 4,1 miljoen subsidie beschikbaar om in Duitsland 25 snellaadstations te bouwen. Dit bedrag dekt tot 40% van de bouwkosten – via investeerders moet Fastned dus nog 6 miljoen euro ophalen. De bouwkosten per locatie komen daarmee op 400.000 euro, het dubbele van de kosten in Nederland. De nieuwe snellaadstations zijn voorbereid op hogere vermogens (150-350 kW) voor de komende generatie elektrische auto’s. Begin 2018 gaan de eerste Duitse Fastned-stations open.
9 maanden
Te midden van al het oplaadgeweld richten we de spotlights ook even op Wiebe wakker, Nederlands grootste EV-avonturier die. In anderhalf jaar tijd reed en laadde hij overal en nergens 51.000 kilometer bij elkaar om promotie te maken voor elektrisch rijden. Inmiddels is hij in Singapore met Sydney als eindbestemming. Wiebe denkt nog zo’n 9 maanden onderweg te zijn.
Nog geen reacties