“One pedal driving mogelijk in Porsche Taycan”
Interview met Matthias Leber, remspecialist Porsche
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Porsche introduceert in 2019 zijn eerste volledig elektrische sportauto: de Taycan. De auto is grotendeels gebaseerd op de Porsche Mission E die eind 2015 werd onthuld. Volgens Matthias Leber, remspecialist van Porsche, wordt het mogelijk om de auto met one pedal driving te rijden. Zo vertelt hij in een interview met AutoRAI.nl.
Elektrische aandrijflijn
Zoals het er nu naar uitziet, krijgt de Porsche Taycan twee elektromotoren die samen 400 kW (600 pk) aan vermogen leveren. Goed voor een acceleratie van 0 naar 200 km/u in minder dan 12 seconden. De elektrische aandrijflijn maakt de Porsche Taycan natuurlijk bijzonder, al kijkt Matthias Leber vooral naar het remsysteem van de auto.
Energie terugwinnen
“De Porsche Taycan vormt een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Porsche-remmen”, stelt Leber. “We kunnen op beide assen energie terugwinnen als de auto remt. De bestuurder kan kiezen in welke modus er gereden wordt. We laten de keuze bewust aan de bestuurder, omdat niet iedereen met one pedal driving wilt rijden. Het systeem kan dus ook uit.”
Rijstijl
Leber kan nog geen uitspraak doen over hoeveel range je precies ‘terug kan verdienen’ met one pedal driving. “Het is afhankelijk van je rijstijl hoeveel energie je terugpakt.” Porsche zou van de Taycan ook een estateversie willen introduceren. Die gaat vermoedelijk veel lijken op de elektrische Porsche Mission E Cross Turismo. Die auto heeft een systeemvermogen van 608 pk en accelereert in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De actieradius? Ongeveer 500 kilometer. Na 15 minuten laden (800 volt) is de accu voor 80 procent vol.
Nog geen reacties