Onderzoek TU Eindhoven: vrieskou vermindert bereik elektro-auto sterk
Het onderzoeksteam kreeg de data te beschikking van 20.000 praktijkkilometers gereden met een Volkswagen Golf Variant die door de Nederlandse firma Electric Cars Europe (ECE) is omgebouwd naar elektrische aandrijving. De auto is voorzien van een 150 kW sterke elektrische aandrijflijn van de Amerikaanse firma AC propulsion en een 37 kWh lithiumpolymeer-accupakket waarvan 30 kWh beschikbaar is voor het rijden.
Op papier moet de auto volledig opgeladen een actieradius realiseren van 350 kilometer. De onderzoekers wilden weten wat de invloed van lage temperaturen is op de dagelijkse bruikbaarheid van elektrische auto’s. Ze vergeleken daarvoor het verbruik bij alle ritten van gelijke lengte (116 ritten met een gezamenlijke lengte van net geen 9.000 kilometer).
Capaciteitsverlies
Bij een temperatuur van 15 graden Celsius bedraagt de benutbare opslagcapaciteit van het accupakket van de Golf Variant 30 kWh. Het gemiddelde energieverbruik ligt op 170 Wh/km. Als het kwik daalt naar -5 graden Celsius neemt de bruikbare opslagcapaciteit af tot zo’n 24 kWh. Tegelijkertijd stijgt het energieverbruik naar 240 Wh/km. Dit laatste komt mede door het gebruik van de op elektriciteit werkende verwarming.
30 km per 10 graden
Rijdt de auto bij 15 graden Celsius makkelijk 170 kilometer op een acculading – bij temperaturen beneden het vriespunt blijft daarvan nog zo’n 100 kilometer over. De onderzoekers komen uit op een bereikdaling van 30 km per 10 graden Celsius lagere buitentemperatuur voor de Golf Variant van ECE. Overigens is na de onderzoeksperiode een accuverwarming gemonteerd – er zijn geen meetgegevens die bepalen of dat een gunstig effect heeft op het bereik.
In navolging van de duurtest met de Golf Variant van ECE zijn de onderzoekers een nieuwe test begonnen met de door de TU Eindhoven zelf ontwikkelde elektrische Volkswagen Lupo_EL
Nog geen reacties