Onderzoek TNO: hoe schoon is een elektrische auto?
TNO heeft de milieuaspecten van verschillende typen auto’s onderzocht en komt tot de conclusie dat een elektrische auto op groene stroom aanzienlijk schoner is dan een benzineauto, terwijl de CO2-winst van een plug-in hybride op grijze stroom slechts 15 procent bedraagt.
Het onderzoek van TNO beperkt zich niet tot de CO2-uitstoot van het voertuig, maar houdt ook rekening met de effecten van de fabricage, de sloop van het voertuig en de productie van brandstof.
Gekeken naar de CO2-uitstoot gerelateerd aan de fabricage scoort de conventionele benzineauto met 45 gram CO2/km beter dan EV’s met 65 g/km. Rekening houdend met de productie van brandstof scoort de EV weer stukken beter, vooral als die rijdt op groene stroom. De CO2-uitstoot varieert van circa 10 g/km voor een volledig elektrische auto tot 150 g/km voor een plug-in hybride die wordt opgeladen met grijze stroom. Bij een conventionele benzineauto bedraagt de CO2-emissie zo’n 200 g/km.
Als je alles bij elkaar optelt, dat stoot een volledig elektrische auto op groene stroom minimaal 70 gram CO2 per kilometer uit. Een benzineauto komt uit op circa 250 g/km. De totale winst van plug-in hybrides die overwegend gebruik maken van grijze stroom komt niet verder dan 15 procent ten opzichte van benzineauto’s. Het onderzoek gaat ervan uit dat PHEV’s gemiddeld 30 procent elektrisch rijden. Als de PHEV uitsluitend op groene stroom rijdt, bedraagt de CO2-reductie circa 25 procent.
De CO2-uitstoot die vrijkomt bij de productie van stroom en benzine en diesel is over het algemeen vergelijkbaar. Voor groene stroom zijn de indirecte emissies globaal een factor tien lager.
Nog geen reacties