Onderzoek: ‘Snelladen nog niet helemaal ingeburgerd’
Snelladen
De drie partijen wilden graag meer inzicht krijgen in het gebruik en mogelijke drempels die elektrisch rijders ervaren. Ruim dertig procent van de ondervraagden heeft een eigen laadpaal voor de deur en 19 procent gebruikt een verlengsnoer. Zakelijk rijders voorzien de EV op het werk van nieuwe energie, door middel van een normale laadpaal. 59 procent van de respondenten heeft ooit eens geladen door middel van een snellader, deze groep doet dit gemiddeld 3x per maand.
Uitbreiding snellaadnetwerk
De reacties over snelladen zijn over het algemeen positief. Wel zijn de respondenten bezorgd over de nog onbekende gevolgen van snelladen voor de batterij, ontevreden over de prijs van snelladen en de gebrekkige landelijke dekking van het snellaadnetwerk. Ongeveer driekwart van de EV-gebruikers zal snelladers meer gaan gebruiken als er meer van zouden zijn. Frappant is dat 61 procent aangeeft vrijwel nooit problemen te hebben met de actieradius. Gemiddeld rijden de respondenten per per week tussen de 200 en 500 kilometer met een elektrische auto, voornamelijk woon-werk verkeer (38 procent).
Uitbaters snellader
Voor uitbaters van snelladers is er goed nieuws. Tijdens het snelladen willen gebruikers graag iets doen of eten. Een kopje koffie, een broodje en een draadloos netwerk om te kunnen werken tijdens het wachten zijn populair. Tot slot is gevraagd hoeveel geld EV-rijders willen betalen voor een snellaadbeurt. 36 procent heeft er een bedrag tussen de 2 en 4 euro voor over en 28 procent een bedrag tussen de 4 en 6 euro. Slechts 18 procent geeft aan meer dan 6 euro te willen betalen.
Nog geen reacties