Onderdelen elektrische auto vaak duurder
Zelf repareren is mogelijk
Het is algemeen bekend dat een elektrische auto veel minder onderdelen heeft dan een auto met conventionele verbrandingsmotor. Maar als er bij een elektrische auto iets kapot gaat, dan zijn de onderdelen vaak prijziger. Het is een van de oorzaken waardoor elektrische auto’s vaak duurder zijn in de verzekering dan normale auto’s.
Langere remweg
De hogere verzekeringspremie komt ook omdat verzekeraars rekening houden met een langere remweg. Elektrische auto’s zijn door zware batterijpakketten aanzienlijk zwaarder dan normale benzine- of dieselauto’s en daardoor is de remweg langer en de kans op een botsing groter. Je staat er niet bij stil, maar het is wel iets waar een verzekeraar aan denkt. Risico’s inschatten, dat is hun vak.
Uitlezen
Wat te doen bij schade aan een elektrische auto? Je kan kiezen voor een minder uitgebreide verzekering en bij eventuele schade zelf het heft in eigen hand nemen. Enige kennis van autotechniek is dan wel op z’n plaats. Je moet bij elektrische auto’s ook rekening houden met diverse computers die alle systemen aansturen. Het systeem uitlezen kan problemen opleveren, omdat autofabrikanten de software vrijwel altijd beschermen. Hierdoor kan de auto alleen bij erkende garages met de officiële uitleesapparatuur uitgelezen worden.
Voldoende onderdelen voor volumemodellen
Voor mechanische schades kun je vaak zelf aan de slag. Maar dan niet bij high-end modellen zoals Tesla’s en de Jaguar I-Pace. Wel bij volumemodellen. Een online zoektocht naar auto onderdelen voor een model als de Nissan Leaf – een van de populairste elektrische auto’s wereldwijd – levert bijvoorbeeld al aardig wat hits op. Filters, buitenspiegels, lichtunits, remblokkensets, het is allemaal online te vinden. Die zaken kun je dus best zelf vervangen om kosten te besparen, maar als het op software aankomt ben je vaak wel aangewezen op de merkdealer of vakgarage.
Nog geen reacties