Officieel: DS 9 komt in 2021 naar Nederland, alleen als PHEV
Luxueuze limousine deelt veel techniek met Peugeot 508
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
DS Automobiles haalt de onlangs in China voorgestelde DS 9 limousine ook naar Nederland, dat kan Mark Heiliger, woordvoerder van DS Automobiles Nederland, bevestigen aan AutoRAI.nl/ZERauto.nl.
Drie DS-modellen
Het gamma van DS Automobiles bestaat momenteel uit de 3 Crossback en 7 Crossback. De DS 3 driedeurs hatchback heeft het veld moeten ruimen. In de nabije toekomst verkoopt DS ook de 9 in Nederland. Dat brengt het aantal DS-modellen op drie.
Marktintroductie 2021
“Wij verwachten de orderboeken in Nederland voor de DS 9 te openen in de tweede helft van 2020. De auto’s staan naar verwachting in het eerste kwartaal van 2021 in de Nederlandse showrooms”, zegt Mark Heiligers.
Iets langer
De DS 9 deelt het platform en de motoren met de Peugeot 508, maar er zijn wel verschillen. De DS 9 is bijvoorbeeld 4,93 meter lang, een verschil van achttien centimeter ten opzichte van de 508 die 4,75 meter lang is. Nog een verschil met de Peugeot 508 is dat de DS 9 een tien centimeter langere wielbasis heeft (nu 4,89 meter).
250 pk óf 360 pk
Volgens de Nederlandse importeur komt de DS 9 met twee E-Tense plug-in hybride-aandrijflijnen naar ons land, beide gekoppeld aan een achttraps automatische transmissie. DS trapt af met een 250 pk sterke PHEV-variant. In een later stadium volgt er ook een PHEV-uitvoering met 360 pk en vierwielaandrijving. Deze aandrijflijn wordt op termijn ook in de Peugeot 508 aangeboden. Alle plug-in hybrides kunnen tot 135 km/u volledig elektrisch rijden. Over de actieradius en het accupakket is nog niets bekend.
Kinetische energie
Een regeneratief remsysteem is standaard aanwezig. Wanneer de auto uitrolt, wordt kinetische energie van de wielen omgezet in elektriciteit. Dit vergroot de elektrische actieradius van de DS 9. Met een E-Save-stand kun je energie bewaren om de laatste kilometers van de rit elektrisch af te leggen.
B.R.M R180-klokje
De DS 9 legt het accent op luxe. Dat valt goed op in het interieur. Opvallende details zijn het geguillocheerde ‘Clous de Paris’-motief, de met kristal ingelegde knoppen, het B.R.M R180-klokje en de point perlé-sierstiksels. Verder heeft de DS 9 ook een met nappaleder beklede middenarmsteun achter, diverse opbergvakken met USB-aansluitingen. De inzittenden profiteren zowel voorin als achterin over stoelverwarming, stoelventilatie en een massagefunctie. DS levert ook een Focal Electra hifisysteem met veertien luidsprekers.
DS Active Scan Suspension
DS rust de 9 verder uit met een intelligent veersysteem, genaamd DS Active Scan Suspension. Dit systeem scant via de bovenaan de voorruit geplaatste camera en verschillende sensoren in realtime het wegdek om zo op oneffenheden te kunnen anticiperen. In enkele milliseconden reageert een elektronische eenheid op de informatie en past elk wiel afzonderlijk aan. Dankzij deze signalen past het systeem de schokdemping continu aan.
Nog geen reacties