Honda bouwt elektromonster voor Pikes Peak
Honda verschijnt dit jaar opnieuw met een elektrische racewagen aan de start van de beroemde Pikes Peak International Hill Climb. Niet met de winnende Honda CRZ van vorig jaar, maar met een EV-monster op basis van de nieuwe NSX.
De elektrisch aangedreven Honda NSX EV Concept is voorzien van dezelfde aandrijftechniek als de Honda CRZ EV Concept die in 2015 de snelste was in de Challenge Exhibition klasse. De racewagen maakt gebruik van vier elektromotoren die onafhankelijk van elkaar worden aangestuurd. Volgens Honda is de zogeheten Electric SH-AWD powerunit de eerste ter wereld die het aandrijfkoppel per wiel zeer nauwkeurig kan regelen. Vierwiel torque vectoring dus, wat de prestaties in de bochten sterk verbetert. De Japanse fabrikant zegt dat de NSX drie keer meer vermogen levert dan de CRZ, dus reken maar op zo’n 441 kW (600 pk).
Op weg naar massaproductie
Honda stopt veel geld in dit Pikes Peak-project om de aandrijftechniek te optimaliseren voor massaproductie. De volledig elektrische Honda NSX die het merk binnen afzienbare tijd op de markt brengt, krijgt dezelfde SH-AWD aandrijflijn. En in de racerij wordt de techniek flink aan de tand gevoeld. De NSX EV Concept rijdt overigens onder de Acura-vlag, het luxemerk van Honda dat we alleen in Amerika kennen.
Pikes Peak
De Pikes Peak International Hill Climb is de op twee na oudste autorace in de Verenigde Staten. De eerste “Race to the Clouds” was in 1916. Het 12,42 mijl lange parcours start onderaan de Pikes Peak-berg in de Rocky Mountains op zo’n 2.860 meter hoogte en telt 156 bochten. De finish is op 4.300 meter hoogte. De deelnemers rijden om de beurt en strijden om de beste tijd. Elektrische auto’s maken de laatste jaren enorme progressie ten opzichte van conventionele raceauto’s, mede doordat elektromotoren geen hinder ondervinden van de ijle lucht.
De 2016-editie van de Pikes Peak International Hill Climb (de 94ste) wordt zondag 26 juni 2016 verreden.
Nog geen reacties