Minister Verhagen: “15 tot 20 duizend elektrische auto’s in 2014”
Nederlandse introductie Opel Ampera
Verhagen sprak eind juni bij de lancering van de nieuwe Ampera en maakte tevens zelf een rit met de auto. “Je trekt iedereen eruit”, zo is zijn eerste reactie. En inderdaad de auto rijdt stevig, in negen seconden zit je vanuit stilstand op de 100 km/uur. Na Duitsland is Opel het eerste land ter wereld waar deze elektrisch aangedreven auto op de markt komt. Een zogenaamde range extender, een 1,4 liter benzinemotor van 63 kW/86 pk, neemt de stroomlevering over zodra de accu leeg is.
Slim energiemanagement
Door slim energiemanagement beweegt het brandstofverbruik zich dan ergens tussen de 1 op 30 en 1 op 50. Elektriciteit kost de gebruiker ongeveer 3,5 euro over 100 kilometer. Succes lijkt daarmee verzekerd, te meer omdat de rijder niet bang hoeft te zijn dat hij of zij strandt bij een lege accu. De verbrandingsmotor zorgt dat je thuis komt en tanken van benzine kan overal. Opladen van de accu kan thuis of ergens anders waar een stopcontact is. In goed vier uur is de accu opgeladen.
Freddy de Mulder
“Zeker, we verwachten grote belangstelling voor de Ampera”, aldus Freddy de Mulder, algemeen directeur van Opel Nederland. “Door de fiscale stimulering van elektrische auto’s zal de verkoop wel eens een grote vlucht kunnen nemen. In Nederland kan hij daardoor het hoogste marktaandeel halen in Europa. We komen zeker in de top drie. We verwachten er volgend jaar enkele duizenden te verkopen. Het is voor ons vooral de uitdaging om gewoonweg voldoende Ampera’s van de fabriek in de Verenigde Staten geleverd te krijgen om aan de vraag te voldoen.”
Financiële prikkels
Het Nederlandse kabinet wil in elk geval de loper volop uitrollen voor elektrische auto’s. Verhagen stelt zich voor dat ons land zich ontwikkelt als kenniscentrum. Een plek waar bedrijven die een boterham willen verdienen aan elektrische mobiliteit volop de ruimte krijgen. Bijvoorbeeld door gunstige vestigingsvoorwaarden en door financiële prikkels. Verhagen: “Om te beginnen komt er een aantrekkelijk fiscaal pakket: elektrische en semi-elektrische auto’s worden voor zover zij minder dan 50 gr/km CO2 uitstoten tot en met 2015 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting en fiscale bijtelling. Daarnaast zal de vrijstelling voor de BPM worden gehandhaafd.
Green Deals
16 miljoen euro heeft de minister verder uitgetrokken voor vijf proeven met slimme netten, die nodig zijn voor elektrisch rijden. De uitrol daarvan is in een aantal regio’s, waaronder Amsterdam. “Maar ook in Friesland, meer wil ik niet zeggen want met dit plan komen we na het zomerreces”, aldus Verhagen. Met die regio’s wil de overheid Green Deals afsluiten, waarin bedrijven en overheidsinstellingen zijn betrokken. Het is de bedoeling dat door slimme netten en handige oplaad- en betaal faciliteiten het gebruik van elektrische auto’s in de lease, in het openbaar vervoer en in de taxiwereld wordt vergemakkelijkt.
Opel Ampera
De Opel Ampera komt eind dit jaar op de markt voor een prijs vanaf 42.900 euro. Zonder meer een behoorlijk bedrag voor een auto die niet groter is dan een Opel Astra. Daartegenover staan belastingvrij rijden, geen bijtelling voor zakelijke rijders en lage verbruikskosten. En niet te vergeten comfort! De Ampera rijdt als een luxe limousine, zo stil. De acceleratie is ronduit indrukwekkend dankzij een koppel van 370 Nm, wat evenveel is als bij hedendaagse 2,0 liter turbodiesels. Het vermogen van de elektromotor bedraagt 111 kW/150 pk. Bij de test lukte het een kleine 70 kilometer elektrisch te rijden, voordat de benzinemotor moest bijspringen. Dat deed die trouwens ongemerkt.
Range extender
Alleen bij hard optrekken is hij op de achtergrond te horen. Maar doordat de benzinemotor alleen ‘helpt’ als het nodig is voor de elektriciteitsvraag, scoort hij een laag verbruik van bij de test gemiddeld 3,1 liter over 100 kilometer. Met de opmerking dat we regelmatig stevig hebben opgetrokken. De topsnelheid van de Ampera is begrensd op 160 km/uur. De uitrusting is compleet met onder meer een navigatiesysteem en lederen bekleding. De stoelen zitten erg goed. Achterin is plek voor twee mensen. Tussen de stoelen zit ook daar een console. Een achterbank is simpel niet mogelijk omdat onder die console een deel van de accu zit.
Generator
Een vijfde deur geeft toegang tot de bagageruimte die is te vergroten door de achterstoelen neer te klappen. Het leuke is dat de Ampera zeer krachtig remt. Bij het remmen wordt de motor immers generator en levert hij weer stroom aan de accu. De kracht die daarvoor nodig is, is flink en dat spaart remblokken. “Dat scheelt weer in onderhoudskosten, die bij deze auto toch al tussen de 15 en 20 procent lager uitpakken dan bij een auto met enkel een diesel- of benzinemotor”, aldus De Mulder.
Nog geen reacties