AutoRAI.nl, elke dag autonieuws
ZERauto logo
M

Mini Cooper S E Countryman All4 – Autotest

Kartgevoel in een plug-in hybride

 •  ZER Autonieuws, ZER Autotests

In tegenstelling tot Nederland neemt in het buitenland het gebruik van plug-in hybrides wel toe. Mini heeft dus volstrekt gelijk om nu een plug-in hybride van de Mini Countryman te introduceren. Nu is het alleen wel zaak dat ook Nederlanders het nut van zo’n Mini Cooper S E Countryman All4 in gaan zien. Wij doen alvast een poging.

Fotografie: Luuk van Kaathoven

Best ironisch

Mini schrijft direct geschiedenis, want de nieuwe Mini Countryman Cooper S E All4 is toevallig ook de eerste plug-in hybride van het populaire automerk. En vooruit, nog een saillant detail: deze Countryman is ook de allereerste plug-in hybride die in Nederland van de band rolt. Best ironisch, omdat juist in Nederland de voordelen van een plug-in hybride zijn ondergesneeuwd door boekhoudkundige overheidsregels.

Mini Cooper S E Countryman All4 – AutoRAI TV

 

Het bourgondische Maastricht

Maar goed, Mini produceert dus ook deze Cooper S E Countryman All4 in het Limburgse Born. Toevallig maken we ook in de omgeving van geboortegrond VDL Nedcar kennis met deze nieuwe stekker-Mini: het bourgondische Maastricht. Een ideale locatie om de voor- en nadelen van zo’n plug-in-Mini te doorgronden.

Mini Cooper S E Countryman All4

Vierwielaandrijver

Allereerst maar even wat techniek. De Mini wordt aangedreven door een driecilinder benzinemotor (1.499 cc) met een vermogen van 100 kW (136 pk) en 250 Nm. De elektromotor, geplaatst op de achteras, levert 65 kW (88 pk) en 165 Nm en maakt van de Mini Cooper S E Countryman All4 een vierwielaandrijver. De benzinemotor drijft namelijk de voorwielen aan en de elektromotor de achterwielen.

Stof tot nadenken

Samen zorgen de motoren voor een systeemvermogen van 165 kW (224 pk). De maximale trekkracht bedraagt 385 Nm. Een plug-in hybride suf? Echt niet! De sprint van 0 naar 100 km/u legt deze Mini in 6,9 seconden af. Dat is slechts 0,4 seconde trager dan de Mini Countryman John Cooper Works met 231 pk. Stof tot nadenken.

Mini Cooper S E Countryman All4

Elektrische range

Op puur elektrische energie haalt de Mini een snelheid van 125 km/u. De elektrische actieradius bedraagt op papier 40 kilometer. Reken in de praktijk op zo’n 25 tot 30 kilometer. Niet veel, maar voor het doen van boodschappen ideaal. Alles valt of staat met hoe je deze Mini gebruikt. Gebruik je netjes de laadkabel voordat je vertrekt en leg je slechts kleine afstanden af, dan is zo’n plug-in-Mini heel erg geschikt. Volledig opladen duurt via een 3,6 kW wallbox ongeveer 2 uur en 15 minuten of circa 3 uur en 15 minuten via een regulier stopcontact. In totaal haal je ongeveer 500 kilometer op een volle accu én volle brandstoftank.

“Het samenspel tussen de elektromotor en benzinemotor verloopt uiterst soepel. Geen schokken, maar heel comfortabel.”

MAX eDRIVE

Er is keuze uit verschillende rijmodi. In de modus AUTO eDRIVE rijdt de plug-in hybride volledig elektrisch tot 80 km/u. Bij hogere snelheden en bij een krachtige acceleratie schakelt de verbrandingsmotor in. Ook als het laadniveau van de batterij onder de 7 procent komt, schakelt de brandstofmotor in. In de modus MAX eDRIVE rijdt de Mini volledig elektrisch tot 125 km/u. De benzinemotor schakelt pas in bij hogere snelheden en bij volgas.

Gewoon heel praktisch

Als laatste is er nog de modus SAVE BATTERY. Volgens Mini rijdt de Cooper S E Countryman All4 dan alleen op de benzinemotor, zodat het laadniveau van de batterij op minimaal 90 procent blijft. De batterij wordt eventueel bijgeladen door de motor. Het samenspel tussen de elektromotor en benzinemotor verloopt uiterst soepel. Geen schokken, maar heel comfortabel. En omdat de 7,6 kWh lithium-ion batterij (bestaat uit vijf modules met zestien batterijcellen per stuk) direct voor de elektromotor, onder de achterbank is gemonteerd, lever je eigenlijk niets in aan opbergruimte. De Mini is dus ook gewoon heel praktisch. Maar ook ruim en comfortabel.

Mini Cooper S E Countryman All4

Mini E-logo

Je herkent de stekker-Countryman direct aan een gele ‘S’ in de grille en Mini E-logo’s op de zijschermen. Aan bestuurderszijde is achter het Mini E-logo tevens het laadpunt verstopt met een LED-cirkel die met verschillende kleuren de status van het laden weergeeft. In het interieur valt de powermeter naast de snelheidsmeter op, net als de gele startknop. Maar overall is het gewoon een ‘normale’ Countryman. Mooi gebouwd, zachte materialen en overzichtelijk.

Overall is het gewoon een ‘normale’ Countryman. Dat is een compliment.”

Grootste compliment

Dat de auto ‘normaal’ is gebleven is misschien nog wel het grootste compliment. Want ook tijdens het rijden geeft deze Mini je weer dat typische kartgevoel, al schuilt er onderhuids nu een elektromotor. Twee nadelen: hij is best zwaar (1.660 kilogram) en je mag niets trekken. De nieuwe Mini Cooper S E Countryman All4 is gewoon een erg leuke SUV voor het gezin die bij goed gebruik ook zuinig is. Vergeet dat een plug-in hybride alleen voor boekhouders is. Particulieren hebben er bij slim gebruik ook veel profijt van. Mits je maar die stekker gebruikt. Goedkoop is ‘ie overigens niet, want hij kost 40.700 euro. Aan de prijs, maar dat weten we inmiddels van Mini.

SPECIFICATIES: Mini Cooper S E Countryman All4

Lengte: 4.299 mm
Breedte: 1.585 mm
Hoogte: 1.557 mm
Wielbasis: 2.670 mm
Brandstofmotor: 1,5-liter driecilinder met turbo
Motorinhoud: 1.499 cc
Motorvermogen: 100 kW (136 pk) bij 4.400 tpm
Trekkracht: 220 Nm tussen 1.250 en 4.300 tpm
Elektromotor: synchroon elektromotor
Vermogen elektromotor: 65 kW (88 pk) bij 4.000 tpm
Trekkracht: 165 Nm tussen 0 en 3.000 tpm
Systeemvermogen: 165 kW (224 pk)
Systeem trekkracht: 385 Nm
Transmissie: zestraps Steptronic automaat
Aandrijving: vierwielaandrijving
0-100 km/u: 6,9 seconden
Topsnelheid: 198 km/u
Gemiddeld verbruik (NEDC): 1:47,6
Gemiddeld testverbruik: 1:28
CO2-emissie: 49 g/km
Tankinhoud: 36 liter
Bagageruimte: 405 liter
Trekgewicht, geremd: niet van toepassing
Gewicht: 1.660 kilogram
Motorrijtuigenbelasting: 121 euro per kwartaal (Noord-Holland)*
Vanafprijs Mini Cooper S E Countryman All 4: 40.700 euro

*Voor een personenauto met een CO2-uitstoot van 1 t/m 50 gr/km betaal je het halftarief. Dit bedrag is de helft van de motorrijtuigenbelasting die je betaalt voor een gewone personenauto.

Benieuwd wat jouw auto nog waard is? Bereken gratis en verkoop binnen 24 uur!

GO!
  • Auto binnen 24 uur verkocht
  • 100% kosteloos
  • Altijd RDW erkende taxatie
Gegevens worden gedeeld met wijkopenautos.nl
Nog geen reacties

Reageer

Meer autonieuws

ZERauto.nl maakt gebruikt van cookies.

ZERauto.nl gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën ("cookies") onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Dat houdt in dat ZERauto.nl het gedrag van bezoekers vastlegt, analyseert en deelt en daardoor de website verbetert naar de interesses van de bezoeker. Cookies van Improve Digital, AppNexus kunnen worden gebruikt om advertenties te tonen, gedrag gegevens te delen en artikelen aan te bevelen op ZERauto.nl die aansluiten op uw interesses. meer informatie

Zerauto.nl gebruikt dit om bezoekers een optimale gebruikerservaring te bieden en het bezoek aan onze website zo interessant mogelijk te maken. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren. Cookies van onszelf en van derden kunnen worden gebruikt om surfgedrag op verschillende websites te registreren, advertenties te tonen op onze website en die van derden en om artikelen aan te bevelen op Zerauto.nl die aansluiten op uw interesses.

Sluiten