Mini Cooper S E Countryman All4 – Autotest
Kartgevoel in een plug-in hybride
In tegenstelling tot Nederland neemt in het buitenland het gebruik van plug-in hybrides wel toe. Mini heeft dus volstrekt gelijk om nu een plug-in hybride van de Mini Countryman te introduceren. Nu is het alleen wel zaak dat ook Nederlanders het nut van zo’n Mini Cooper S E Countryman All4 in gaan zien. Wij doen alvast een poging.
Fotografie: Luuk van Kaathoven
Best ironisch
Mini schrijft direct geschiedenis, want de nieuwe Mini Countryman Cooper S E All4 is toevallig ook de eerste plug-in hybride van het populaire automerk. En vooruit, nog een saillant detail: deze Countryman is ook de allereerste plug-in hybride die in Nederland van de band rolt. Best ironisch, omdat juist in Nederland de voordelen van een plug-in hybride zijn ondergesneeuwd door boekhoudkundige overheidsregels.
Mini Cooper S E Countryman All4 – AutoRAI TV
Het bourgondische Maastricht
Maar goed, Mini produceert dus ook deze Cooper S E Countryman All4 in het Limburgse Born. Toevallig maken we ook in de omgeving van geboortegrond VDL Nedcar kennis met deze nieuwe stekker-Mini: het bourgondische Maastricht. Een ideale locatie om de voor- en nadelen van zo’n plug-in-Mini te doorgronden.
Vierwielaandrijver
Allereerst maar even wat techniek. De Mini wordt aangedreven door een driecilinder benzinemotor (1.499 cc) met een vermogen van 100 kW (136 pk) en 250 Nm. De elektromotor, geplaatst op de achteras, levert 65 kW (88 pk) en 165 Nm en maakt van de Mini Cooper S E Countryman All4 een vierwielaandrijver. De benzinemotor drijft namelijk de voorwielen aan en de elektromotor de achterwielen.
Stof tot nadenken
Samen zorgen de motoren voor een systeemvermogen van 165 kW (224 pk). De maximale trekkracht bedraagt 385 Nm. Een plug-in hybride suf? Echt niet! De sprint van 0 naar 100 km/u legt deze Mini in 6,9 seconden af. Dat is slechts 0,4 seconde trager dan de Mini Countryman John Cooper Works met 231 pk. Stof tot nadenken.
Elektrische range
Op puur elektrische energie haalt de Mini een snelheid van 125 km/u. De elektrische actieradius bedraagt op papier 40 kilometer. Reken in de praktijk op zo’n 25 tot 30 kilometer. Niet veel, maar voor het doen van boodschappen ideaal. Alles valt of staat met hoe je deze Mini gebruikt. Gebruik je netjes de laadkabel voordat je vertrekt en leg je slechts kleine afstanden af, dan is zo’n plug-in-Mini heel erg geschikt. Volledig opladen duurt via een 3,6 kW wallbox ongeveer 2 uur en 15 minuten of circa 3 uur en 15 minuten via een regulier stopcontact. In totaal haal je ongeveer 500 kilometer op een volle accu én volle brandstoftank.
“Het samenspel tussen de elektromotor en benzinemotor verloopt uiterst soepel. Geen schokken, maar heel comfortabel.”
MAX eDRIVE
Er is keuze uit verschillende rijmodi. In de modus AUTO eDRIVE rijdt de plug-in hybride volledig elektrisch tot 80 km/u. Bij hogere snelheden en bij een krachtige acceleratie schakelt de verbrandingsmotor in. Ook als het laadniveau van de batterij onder de 7 procent komt, schakelt de brandstofmotor in. In de modus MAX eDRIVE rijdt de Mini volledig elektrisch tot 125 km/u. De benzinemotor schakelt pas in bij hogere snelheden en bij volgas.
Gewoon heel praktisch
Als laatste is er nog de modus SAVE BATTERY. Volgens Mini rijdt de Cooper S E Countryman All4 dan alleen op de benzinemotor, zodat het laadniveau van de batterij op minimaal 90 procent blijft. De batterij wordt eventueel bijgeladen door de motor. Het samenspel tussen de elektromotor en benzinemotor verloopt uiterst soepel. Geen schokken, maar heel comfortabel. En omdat de 7,6 kWh lithium-ion batterij (bestaat uit vijf modules met zestien batterijcellen per stuk) direct voor de elektromotor, onder de achterbank is gemonteerd, lever je eigenlijk niets in aan opbergruimte. De Mini is dus ook gewoon heel praktisch. Maar ook ruim en comfortabel.
Mini E-logo
Je herkent de stekker-Countryman direct aan een gele ‘S’ in de grille en Mini E-logo’s op de zijschermen. Aan bestuurderszijde is achter het Mini E-logo tevens het laadpunt verstopt met een LED-cirkel die met verschillende kleuren de status van het laden weergeeft. In het interieur valt de powermeter naast de snelheidsmeter op, net als de gele startknop. Maar overall is het gewoon een ‘normale’ Countryman. Mooi gebouwd, zachte materialen en overzichtelijk.
“Overall is het gewoon een ‘normale’ Countryman. Dat is een compliment.”
Grootste compliment
Dat de auto ‘normaal’ is gebleven is misschien nog wel het grootste compliment. Want ook tijdens het rijden geeft deze Mini je weer dat typische kartgevoel, al schuilt er onderhuids nu een elektromotor. Twee nadelen: hij is best zwaar (1.660 kilogram) en je mag niets trekken. De nieuwe Mini Cooper S E Countryman All4 is gewoon een erg leuke SUV voor het gezin die bij goed gebruik ook zuinig is. Vergeet dat een plug-in hybride alleen voor boekhouders is. Particulieren hebben er bij slim gebruik ook veel profijt van. Mits je maar die stekker gebruikt. Goedkoop is ‘ie overigens niet, want hij kost 40.700 euro. Aan de prijs, maar dat weten we inmiddels van Mini.
Praktische Actieradius (Elektrisch) tussen 18 – 37 km
Stad – Winter | 27 km |
Snelweg – Winter | 18 km |
Gecombineerd – Winter | 22 km |
Stad – Zomer | 37 km |
Snelweg – Zomer | 22 km |
Gecombineerd – Zomer | 28 km |
Prestaties
Acceleratie 0 – 100 km/u | 6.8 sec |
Topsnelheid | 198 km/u |
Actieradius Elektrisch | 25 km |
Actieradius Brandstof | 490 km |
Totaal Vermogen | 165 kW (224 pk) |
Totaal Koppel | 385 Nm |
Aandrijving | AWD |
Brandstof | Benzine |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 7.6 kWh |
Locatie Laadpoort | Linkerzijde – Voor |
Laadaansluiting | Type 2 |
Laadvermogen | 3.7 kW AC |
Laadtijd (0->25 km) | 2u15m |
Laadsnelheid | 12 km/u |
Bron actieradius, prestaties, accu en opladen: EV-Database.nl
A representative of each of those stained sections is depicted viagra priligy
Exercise at the same time of day so it becomes a habit can you buy priligy in usa