achtergrondafbeelding
Microlino

Super coole Microlino mag de weg op

Elektrische retromobiel krijgt Europese typegoedkeuring

3 aug 2018, 11:43  •  Autonieuws  •  Door Nile van Leeuwen

Op zoek naar een stadsautootje met elektrische aandrijving, voor twee personen, die je óveral kunt parkeren en die er bovendien super cool uitziet? Dan hebben we goed nieuws, want de Microlino heeft een Europese typegoedkeuring ontvangen en mag dus officieel de openbare weg op. 

Microlino

De Microlino werd met veel enthousiasme ontvangen toen in 2016 het eerste prototype gepresenteerd werd. Vooral het kekke design viel direct in de smaak. De Microlino is een moderne interpretatie van de klassieke BMW Isetta uit de jaren vijftig, met een grote openslaande deur aan de voorkant.

Nou ja, groot is wat overdreven. De Microlino is slechts 2,4 meter lang, 1,5 meter hoog en 1,5 meter breed en is daarmee zelfs kleiner dan de Smart. Daarmee kun je de Microlino overdwars parkeren en omdat je aan de voorkant uitstapt, sta je meteen op de stoep.

Binnen zit je lekker knus op een tweezitsbankje in plaats van in aparte stoelen. En dankzij de slimme constructie van de portier met geïntegreerd stuurwiel en dashboard is er zelfs nog ruimte over voor 300 liter bagage.

De Microlino wordt leverbaar in twee varianten, beide met een 15 kW (20 pk) sterke elektromotor en een begrensde topsnelheid van 90 km/u. Er komt een versie met een 8 kWh lithium-ion accu waarmee naar eigen zeggen in de praktijk 120 kilometer kan worden gereden.

De versie met 14,4 kWh-batterij haalt een afstand van ruim 200 km. Dat is best aardig, wat deels ook te danken is aan het voertuiggewicht van slechts 450 kg. Het opladen duurt 1 tot 4 uur, afhankelijk van het type stekker.

De Microlino is ontworpen door het Zwitserse bedrijf Micro Mobility Systems AG en gaat in de loop van dit jaar in productie bij het Italiaanse bedrijf Tazzari EV. De elektrische retromobiel gaat ongeveer 12.000 euro kosten.

Video: bedenker Wim Ouboter vertelt alles over de Microlino

Nog geen reacties


Reageer

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.