Mercedes-Benz gebruikt topografie om zuiniger te rijden
Een nieuw hybridesysteem van Mercedes-Benz gebruikt topografische gegevens om het brandstofverbruik te verlagen. Het maakt daarvoor gebruik van hoogteverschillen om enerzijds het accupakket zo efficiënt mogelijk op te laden en anderzijds de energie in de accu’s maximaal te benutten.
Het intelligente systeem weet waar hellingen en heuvels op de route liggen. Wanneer de auto omhoog rijdt of wanneer het systeem berekent dat de accu’s een overschot aan energie herbergen, krijgt de verbrandingsmotor hulp van de elektromotor om het brandstofverbruik te beperken. Andersom, wanneer de auto een heuvel afrijdt, dient de elektromotor als generator om het accupakket bij te laden.
De hoogteverschillen zijn opgeslagen in de kaarten van het navigatiesysteem. Het systeem kijkt zo’n zeven kilometer vooruit en combineert de topografische gegevens met het gewicht van de auto, het rijgedrag van de bestuurder en de energievraag van andere elektronische systemen. Wegen waar veel energie teruggewonnen kan worden, zijn op het navigatiesysteem groen aangegeven.
Nog geen reacties