Mercedes-Benz EQT nagenoeg klaar voor productie
EQT is elektrische versie van T-Klasse, gebaseerd op nieuwe Citan
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dit is de nieuwe Mercedes-Benz EQT, althans, de conceptversie. In dit artikel vertellen we je de eerste details over deze compacte, elektrische MPV van Mercedes-Benz op basis van de nieuwe T-Klasse.
Belangrijk segment
De jaarlijkse verkoop van compacte, elektrisch aangedreven bedrijfswagens in Europa is sinds 2017 bijna verdubbeld tot ongeveer 20.000 stuks, waarmee dit segment vier keer sneller groeit dan het segment van de middelgrote elektrische bestelwagens. Reden genoeg voor Mercedes-Benz om een graantje mee te pikken.
Mercedes-Benz EQT (2023) – SNEAK PREVIEW – AutoRAI TV
T-Klasse
Dat gaat het merk doen met de T-Klasse. Hoe zit dat nu precies? Eigenlijk gaat Mercedes-Benz hetzelfde doen dat het merk ook heeft gedaan met de Vito. Van die Vito verscheen een taxiversie onder de noemer Vito Tourer en V-Klasse als extra luxe personenbus. Later kwam daar weer een volledig elektrische EQV bij.
Van Citan naar EQT
Met de nieuwe T-Klasse volgt Mercedes-Benz eenzelfde strategie. Allereerst komt er in de tweede helft van 2021 een nieuwe Citan, die opnieuw in samenwerking met Renault is ontwikkeld. De Citan en Kangoo delen dus veel techniek met elkaar. Van de nieuwe Citan komt ook een personenversie, geschikt voor taxibedrijven, de Citan Tourer. Er komt ook een e-Citan, een elektrische Citan. Op basis van de Citan Tourer verschijnt de T-Klasse, een personenwagenversie. En van die T-Klasse komt dus ook een elektrische versie, de EQT.
Even kort samengevat:
Vito, Vito Tourer, V-Klasse, EQV
Citan, Citan Tourer, T-Klasse, EQT
Personenauto-feel
De T-Klasse krijgt een personenwagendashboard met een meer personenauto-feel. De constructie is in feite hetzelfde als de Citan, maar de invulling van het voertuig is helemaal anders.
Marktintroductie T-Klasse en EQT
En wanneer komen de T-Klasse en EQT dan? De T-Klasse verschijnt in de eerste helft van 2022, de volledig elektrische EQT volgt begin 2023. Nog even geduld dus. Omdat het nog even duurt, houdt Mercedes-Benz technische details nog even onder de pet. De T-Klasse krijgt in ieder geval een benzinemotor en de EQT is volledig elektrisch.
Twee lengteversies
We kunnen ook melden dat er twee lengteversies van de T-Klasse en EQT verschijnen. De EQT die je in deze video ziet betreft de lange versie met zeven zitplaatsen. Die is 4.945 mm lang, 1.863 mm breed en 1.826 mm hoog. De korte versie met vijf zitplaatsen is ongeveer 20 centimeter korter. Reken op 4,74 meter.
Schuifdeuren
Mercedes-Benz past aan beide kanten schuifdeuren toe, zodat een ruime in- en uitstap ontstaat. De stoelopstelling van de zevenzitter is 2-3-2, waarbij de derde zitrij ook geschikt is voor volwassen personen. De doorgang naar die derde zitrij is vrij groot, de stoel klapt volledig naar voren. Er verschijnt dan ook een handig opstapje voor je schoenen.
GLB is ook een zevenzitter
De EQT en T-Klasse zijn er met zeven zitplaatsen, de GLB ook. Toch verwacht Mercedes-Benz geen kannibalisme, omdat het twee totaal verschillende voertuigconcepten zijn. De EQT zal in ieder geval aanzienlijk lager geprijsd zijn dan de GLB en elektrische EQB.
Sterpatronen
Of het T-vormige panoramadak van de EQT ook het productiestadium haalt, is nog niet bekend. Het studiemodel heeft het in ieder geval wel. In het glas zijn allemaal kleine sterpatronen verwerkt. Dit sterpatroon komt ook terug in de 21-inch wielen en in de black panel grille. Wat design betreft zal de productieversie nauwelijks afwijken van het studiemodel.
Europese markt
Mercedes-Benz richt zich met de EQT en T-Klasse vooral op de Europese markt, waarbij Duitsland en de Benelux belangrijke afzetgebieden zijn. De letter T in de naam EQT staat voor efficient spaceconcept, voor big space. Het gezicht van de EQT gaan we ook terugzien op andere EQ-modellen.
MBUX
Mercedes-Benz zet vol in op premium, want compacte MPV’s zijn er al genoeg. Denk maar aan de modellen van Peugeot, Citroen, Opel en Toyota. Mercedes-Benz kiest duidelijk voor een meer premium afwerking. De focus ligt op connectiviteit, functionaliteit, veiligheid en rijcomfort. Connectiviteit is er in de vorm van een MBUX-infotainmentsysteem, vergelijkbaar met die in de normale personenauto’s van het merk. Je kunt in deze EQT dus ook ‘Hey Mercedes’ zeggen om de spraakassistent te activeren. Het interieur van de EQT Concept is afgewerkt met wit lederen bekleding en blauwe sfeerverlichting, kleuren die we ook in andere EQ-modellen terugzien.
e-Long board
Melanie Brunner, Product Manager Mercedes-Benz Small Vans: “Het studiemodel heeft ook een e-Long board in de bagageruimte omdat de auto gericht is mensen met een actieve lifestyle. Dit elektrische skateboard is geplaatst onder de bodemvloer van de bagageruimte. De helm zit vast aan de rugleuning van de derde stoel.
Nog geen reacties