Mercedes-Benz EQS krijgt MBUX Hyperscreen van 141 cm!
Daar valt je mond van open
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In de volledig elektrische Mercedes-Benz EQS is het MBUX Hyperscreen een van de highlights. Het display is gigantisch, haarscherp en zit vol met hypermoderne technologie. Dit moet je weten.
Van linker naar rechter A-stijl
Het MBUX Hyperscreen is een groot, gebogen display dat zich met een vloeiende beweging over bijna de gehele breedte uit van de linker naar de rechter A-stijl uitstrekt. Het wordt de volgende grote stap op het gebied van infotainment in de auto. Naar verwachting verschijnt het Hyperscreen in meerdere modellen van Mercedes-Benz, maar de EQS krijgt de primeur.
MBUX: het succes
Mercedes-Benz kan niet meer zonder MBUX. Het is een van de beste infotainmentsystemen op de markt. MBUX staat overigens voor Mercedes-Benz User Experience en werd in 2018 geïntroduceerd in de huidige generatie A-Klasse. Inmiddels rijden er wereldwijd dik 1,8 miljoen Mercedes-Benz personenwagens rond die over dit systeem beschikken.
EQS wordt elektrische S-Klasse
In de nieuwe generatie S-Klasse installeert Mercedes-Benz de nieuwste versie van MBUX, maar met de nieuwe EQS en het optioneel leverbare MBUX Hyperscreen volgt nu de volgende grote stap. De meerprijs van het systeem is overigens nog niet bekend. Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler Group: “Met ons MBUX Hyperscreen wordt een designvisie werkelijkheid. We combineren technologie op een fascinerende manier met design, wat de klant een ongekend gebruiksgemak biedt. We houden van eenvoud en we hebben MBUX naar een hoger plan gebracht.”
Brein en zenuwstelsel
Sajjad Khan, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz AG en CTO: “Het MBUX Hyperscreen is zowel het brein als het zenuwstelsel van de auto. Het leert de klant voortdurend beter kennen en levert een op maat gemaakt, gepersonaliseerd infotainment- en bedieningsaanbod, ook als de inzittende nog niet eens heeft geklikt of gescrold.”
Het MBUX Hypersreen in feiten en cijfers:
- Bij het MBUX Hyperscreen lopen verschillende displays naadloos in elkaar over, wat resulteert in een indrukwekkende 141 centimeter brede en gebogen displayband.
- Het weergave-oppervlak is 2.432,11 cm2.
- De grote glazen display-afdekking wordt bij het gietproces driedimensionaal gebogen bij temperaturen van circa 650°C. Dit proces maakt een vervormingsvrij zicht op het display over de gehele breedte van de auto mogelijk, ongeacht de straal van het display.
- Om bij de belangrijkste toepassingen te komen, moet de gebruiker door 0 menuniveaus scrollen. Daarom noemt Mercedes-Benz dit de ‘zero-layer’ (nullaag).
- Onder het touchscreen bevinden zich in totaal 12 actuatoren voor haptische feedback tijdens het gebruik. Bij aanraking genereren ze een voelbare trilling.
- 2 coatings op de afdekplaat verminderen reflecties en maken het reinigen gemakkelijker. Het gebogen glas zelf bestaat uit bijzonder krasvast aluminiumsilicaat.
- Tot de veiligheidsmaatregelen behoren vooraf bepaalde breekpunten naast de zijdelingse luchtuitstroomopeningen en 5 beugels die dankzij hun honingraatstructuur bij een botsing gericht kunnen meegeven.
- 8 CPU-cores, 24 GB RAM en 46,4 GB per seconde RAM-geheugenbandbreedte behoren tot de technische specificaties van MBUX.
- Op basis van de meetgegevens van een 1 multifunctionele camera en ook 1 lichtsensor wordt de helderheid van het display aangepast aan de omgevingsomstandigheden.
- Met maximaal 7 profielen kan het displaygedeelte voor de voorpassagier worden geïndividualiseerd.
Analoge luchtuitstroomopeningen
In het MBUX Hyperscreen zijn analoge luchtuitstroomopeningen geïntegreerd, maar voor de rest vormt het display een groot, gebogen geheel. Een indrukwekkend stukje techniek. Het MBUX Hyperscreen is omgeven door een doorlopend kunststof frame. Het zichtbare gedeelte is met behulp van een uitgebreid drielaags proces gespoten in de kleur silver shadow. Dit coatingproces bereikt door extreem dunne tussenlagen een bijzonder hoogwaardige oppervlakte-indruk. Door de geïntegreerde sfeerverlichting in het onderste gedeelte van het MBUX Hyperscreen lijkt de display-unit boven het dashboard te zweven.
Voorpassagier heeft eigen display
De voorpassagier heeft een eigen display en bedieningsgedeelte. Met behulp van maximaal zeven profielen is het mogelijk de content aan te passen. De entertainmentfuncties van het voorpassagiersdisplay zijn echter alleen beschikbaar tijdens het rijden als de wetgeving in het betreffende land dit toestaat. Als de voorpassagiersstoel niet bezet is, vormt het display een digitaal decoratief sierdeel. In dit geval worden animated sterren weergegeven, het zogeheten Mercedes-Benz patroon.
OLED-technologie
Voor een bijzonder scherp beeld beschikken het centrale display en het voorpassagiersdisplay over OLED-technologie. Hier zijn de afzonderlijke pixels zelfverlichtend; niet-geactiveerde beeldpixels blijven uitgeschakeld, waardoor ze diepzwart lijken. De actieve OLED -pixels kenmerken zich daarentegen door een hoge kleurbriljantie, wat resulteert in hoge contrastwaarden, ongeacht de kijkhoek en lichtomstandigheden.
Klassiek of modern
Alle graphics zijn gestileerd in een nieuw blauw/oranje kleurenschema. Het klassieke cockpitdisplay met twee ronde klokken is opnieuw geïnterpreteerd met een digitaal laserzwaard in een glazen lens.
Onderzoek onder klanten
Mercedes-Benz heeft onderzoek gedaan naar het gedrag van gebruikers van de eerste generatie MBUX. Vooral de menu’s Navigatie, Radio/Media en Telefonie werden veel gebruikt, zodat de navigatietoepassing altijd in het midden van het display wordt weergegeven, met al zijn functies.
Twintig andere functies
Meer dan twintig andere functies – van het actieve massageprogramma tot verjaardagsherinneringen en suggesties voor de to-do lijst – worden met behulp van kunstmatige intelligentie automatisch getoond wanneer ze relevant zijn voor de klant. ‘Magic Modules’ is de interne naam die de ontwikkelaars aan deze suggestiemodules hebben gegeven en die op de ‘zero-layer’ worden weergegeven.
Proactief
MBUX toont proactief de juiste functies op het juiste moment voor de gebruiker, ondersteund door kunstmatige intelligentie. In de volgende vier situaties kan de gebruiker de suggestie met één klik accepteren of afwijzen:
- Als u op dinsdagavond altijd een bepaalde vriend(in) belt op weg naar huis, wordt u op die dag en op dat tijdstip gevraagd of u wilt bellen. Er wordt een visitekaartje met hun contactgegevens getoond, en – indien opgeslagen – hun foto. Alle suggesties van MBUX zijn gekoppeld aan het profiel van de gebruiker. Als iemand anders in de EQS rijdt op een dinsdagavond, wordt deze suggestie niet gedaan – of komt er een andere suggestie, afhankelijk van de voorkeuren van de andere gebruiker.
- Als u ’s winters regelmatig gebruikmaakt van de massagefunctie volgens het hot stone-principe, leert het systeem dit en stelt het automatisch de comfortfunctie voor bij winterse temperaturen.
- Als u regelmatig naast de stoelverwarming ook de stuurverwarming inschakelt, wordt u dit aangeraden zodra u de stoelverwarming bedient.
- Het onderstel van de EQS kan worden verhoogd voor meer bodemvrijheid. Dit is een handige functie voor steile garage-ingangen of drempels. MBUX onthoudt de GPS-positie waarop u gebruik hebt gemaakt van de ‘Vehicle Lift-Up’ functie. Als de auto de GPS-positie weer nadert, stelt MBUX zelfstandig voor om de bodemvrijheid van de EQS te verhogen.
Ook voor andere modellen
Het MBUX Hyperscreen vindt zijn weg ook naar andere modellen, dat kan Gorden Wagener, Chief Design Officer bij Daimler Group, bevestigen aan AutoRAI.nl/ZERauto.nl. “Ja, dit systeem zal zijn weg ook naar andere modellen vinden in de toekomst, maar dan praten we over een aantal jaar. Vooralsnog is het een EQ-feature, maar naar verwachting krijgen ook andere modellen binnen de line-up dit systeem. De EQS heeft de primeur”, aldus de designbaas.
Nog geen reacties