Mercedes-Benz EQS haalt tot wel 770 kilometer op volle accu
De eerste volledig elektrische luxe limousine van Mercedes-EQ
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mercedes-Benz presenteert de EQS: de eerste volledig elektrische luxe limousine van Mercedes-EQ. Het is een indrukwekkend stukje autotechniek, waarvan we alle highlights op een rij zetten. Belangrijk om te weten: de eerste modellen die op de markt komen, zijn de EQS 450+ met 333 pk en de EQS 580 4Matic met 524 pk.
Er komt ook een performance-versie
In een later stadium introduceert Mercedes-Benz een performance-versie met een vermogen tot 762 pk. “Die versie komt later dit jaar en wordt tevens het eerste AMG-model onder de EQ-badge. AMG is dus ook betrokken bij de ontwikkeling van dit model”, aldus Susanne Velleuer, Senior Manager Product Management Electric Cars, in gesprek met AutoRAI.nl/ZERauto.nl.
Twee versies: EQS 450+ en EQS 580 4Matic
Zoals gezegd trapt Mercedes-Benz af met de EQS 450+ en de EQS 580 4Matic. Alle EQS-modellen hebben een elektrische aandrijflijn (eATS) op de achteras, terwijl de versies met 4MATIC ook een eATS-unit op de vooras hebben. Dit zijn de gegevens van de twee uitvoeringen die Mercedes-Benz heeft aangekondigd.
Mercedes-Benz EQS 450+ 2021
Aandrijving: achterwielaandrijving
Maximum vermogen: 245 kW/333 pk
Maximum koppel: 568 Nm
Acceleratie 0-100 km/u: 6,2 seconden
Topsnelheid: 210 km/u
Bruikbare accucapaciteit: 107,8 kWh
Voedingsspanning: 396 Volt
Boordlader: 11 kW (22 kW optie)
Laadtijd AC 11 kW 10-100%: 10 uur
Laadtijd AC 22 kW10-100%: 5 uur
Laadtijd bij snellader 10-80%: 31 minuten
Maximale oplaadkracht: 200 kW
Range na 15 minuten DC-laden: 300 kilometer
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic 2021
Aandrijving: vierwielaandrijving
Maximum vermogen: 385 kW/524 pk
Maximum koppel: 855 Nm
Acceleratie 0-100 km/u: 4,3 seconden
Topsnelheid: 210 km/u
Bruikbare accucapaciteit: 107,8 kWh
Voedingsspanning: 396 Volt
Boordlader: 11 kW (22 kW optie)
Laadtijd AC 11 kW 10-100%: 10 uur
Laadtijd AC 22 kW 10-100%: 5 uur
Laadtijd bij snellader 10-80%: 31 minuten
Maximale oplaadkracht: 200 kW
Range na 15 minuten DC-laden: 280 kilometer
Modulaire batterij
De modulariteit van het accusysteem maakt de realisatie van verschillende actieradius- en vermogensvarianten mogelijk. Er zijn accu’s in verschillende groottes leverbaar: afhankelijk van het vermogen en de aandrijving (achterwielaandrijving of 4Matic) is een lithium-ion-accu met naar keuze tien of twaalf celmodules geïnstalleerd, met verschillende celtypes in de vorm van pouch- en hardcase-cellen. De bruikbare energie-inhoud bedraagt 90 of 107,8 kWh. De eerste versies – de EQS 450+ en EQS 580 4Matic – hebben dus de 107,8 kWh batterij.
Afmetingen EQS
De lengte van de Mercedes-Benz EQS komt uit op 5.216 mm, de breedte bedraagt 1.926 mm en de hoogte bedraagt 1.512 mm. De spoorbreedte voor bedraagt 1.667 mm en achter is dat 1.682 mm. Erg licht is de auto niet. De EQS 450+ weegt een stevige 2.480 kilogram, de EQS 580 4Matic zelfs 2.585 kilogram. De EQS is in feite een elektrische S-Klasse, maar je hoeft te verwachten dat er net als bij de S-Klasse twee lengteversies komen. De EQS wordt in een lengtevariant geleverd. Een bewuste keuze van Mercedes-Benz omdat het merk op termijn ook met een EQE komt: een elektrische E-Klasse. Overigens komt er van de EQS wel een superluxe Maybach-versie.
Achterasbesturing standaard
De standaard achterasbesturing met een stuuruitslag tot 4,5 graden draagt bij aan de wendbaarheid van de EQS. Als alternatief kan achterasbesturing met een stuuruitslag tot 10 graden worden besteld of achteraf worden geactiveerd via een over-the-air upgrade (OTA). Dit maakt een draaicirkel van 10,9 meter mogelijk voor de EQS, die meer dan 5 meter lang is. Dit komt overeen met de draaicirkel van veel modellen in de compacte klasse. De achterashoeken en trajecten worden weergegeven in het rijprogramma-menu in het centrale display.
Superstroomlijn
Saillant detail: de EQS is de meest aerodynamische productieauto ter wereld. Niet zo gek, want het ontwerp oogt laag en vloeiend. Uiteraard is de kenmerkende EQ-grille aanwezig. Het front is samengevat tot een Black Panel-unit. De koplampen zijn via een lichtband met elkaar verbonden en vormen samen met de diepzwarte grille (Black Panel) het kenmerkende gezicht. De Black Panel-grille met geïntegreerde Mercedes-Benz ster kan nog verder worden versterkt: als optie is deze grille ook leverbaar met een 3D sterpatroon. Dit zogeheten Mercedes-Benz pattern is leverbaar in combinatie met het AMG Line exterieur of Electric Art exterieur. Het design grijpt terug op de oorspronkelijke ster van Daimler-Motorengesellschaft, die in 1911 als handelsmerk werd geregistreerd.
Hyperscreen
Net zo indrukwekkend als het exterieurdesign is het interieurdesign. Het optionele MBUX Hyperscreen is de absolute highlight in het interieur. Deze grote, gebogen display-unit strekt zich bijna uit van A-stijl tot A-stijl. Drie displays zitten onder één afdekglas en lijken samen te smelten tot één scherm. Met het MBUX Hyperscreen – zoals gezegd optioneel leverbaar – lopen drie displays bijna naadloos in elkaar over tot een indrukwekkende displayband die meer dan 141 centimeter breed is: het bestuurdersdisplay (diameter 12,3-inch), het centrale display (17,7-inch) en het voorpassagiersdisplay (12,3-inch) vormen optisch één unit. Standaard is de EQS uitgerust met hetzelfde infotainmentsysteem als de S-Klasse, dus met een fors horizontaal tabletdisplay in het midden en een digitaal instrumentencluster. De meerprijs van het MBUX Hyperscreen is nog niet bekend.
Oled-voorpassagiersdisplay
Het 12,3-inch oled-voorpassagiersdisplay geeft de voorpassagier een eigen display en bedieningsgedeelte. De entertainmentfuncties zijn daar alleen beschikbaar zolang de auto wordt bestuurd in overeenstemming met de landspecifieke wettelijke voorschriften. Mercedes-EQ maakt gebruik van een intelligente, op camera’s gebaseerde vergrendelingslogica: als de camera detecteert dat de bestuurder naar het voorpassagiersdisplay kijkt, wordt het automatisch gedimd.
Updates over the air
De EQS is de eerste Mercedes-Benz die de mogelijkheid biedt om volledig nieuwe voertuigfuncties te activeren via over-the-air updates (OTA). Leverbaar vanaf de introductie zijn twee speciale rijprogramma’s voor jonge bestuurders en servicepersoneel, kleine spelletjes en het demoprogramma ‘The Best or Nothing’. Dit betekent dat na de aankoop en de eerste voertuigconfiguratie sommige uitrustingen van de EQS kunnen worden aangepast op de persoonlijke voorkeuren. Naast de traditionele aanschaf van individuele functies zijn ook abonnementen, tijdelijke activeringen en gratis testfasen gepland.
Luchtkwaliteit
Het HEPA-filter (High Efficiency Particulate Air) filtert op een zeer hoge filtratiegraad fijnstof, microdeeltjes, pollen en andere stoffen die met de buitenlucht mee naar binnen komen, filtert. Zwaveldioxide, stikstofoxiden en geurtjes worden ook verminderd dankzij een coating van actieve kool. Door gebruik te maken van de preconditionering is het ook mogelijk om de lucht te reinigen voordat deze in de auto komt. De fijnstofwaarden buiten en binnen de auto zijn ook weergegeven in MBUX. Ze kunnen in detail worden bekeken in het speciale menu Air Quality. Als de kwaliteit van de buitenlucht laag is, kan het systeem ook adviseren de zijruiten of het schuifdak te sluiten.
Automatische comfortportieren
Als optie beschikt de nieuwe Mercedes-Benz EQS voor en achter over automatische comfortportieren. Dat lees je goed. Wanneer de bestuurder de auto nadert, worden eerst de portiergrepen uitgeschoven. Bij het dichterbij komen gaat het bestuurdersportier automatisch open. Via MBUX kan de bestuurder ook de achterportieren op afstand openen, bijvoorbeeld om kinderen bij de school in te laten stappen. Zelfs een Rolls-Royce kan dit (nog) niet.
350 sensoren
Als intelligente auto beschikt de EQS afhankelijk van de uitrusting over maximaal 350 sensoren. Deze registreren afstanden, snelheden en acceleraties, lichtomstandigheden, neerslag en temperaturen, de bezetting van de stoelen, maar ook het knipperen van de ogen van de bestuurder of de taal van de passagiers. Deze schat aan informatie wordt verwerkt door regeleenheden die, aangestuurd door algoritmen, supersnel beslissingen nemen. Ze zijn dus als het ware het brein van de auto.
EQS kan nog meer
De nieuwe EQS kan nog meer. De bestuurder kan de auto in- en uitparkeren via de smartphone met de remote parkeerassistent. Indien uitgerust met de vereiste optionele uitrusting en de bijbehorende Mercedes me connect-service (landafhankelijk), heeft de auto de technologie aan boord om volautomatisch en bestuurderloos in en uit te parkeren in parkeergarages die met AVP-infrastructuur zijn uitgerust, op voorwaarde dat dit is toegestaan volgens de plaatselijke wetgeving. Met de koplamptechnologie Digital Light (standaard vanaf uitrustingsniveau Advanced Plus) kan hulplijnen of waarschuwingssymbolen op de weg projecteren.
Drive Pilot
Met de optionele Drive Pilot zal de EQS bij een hoge verkeersdichtheid of in files op geschikte snelwegtrajecten, in eerste instantie in Duitsland, tot een snelheid van 60 km/u hooggeautomatiseerd kunnen rijden. Dat ontlast de bestuurder en stelt hem of haar in staat andere activiteiten te ondernemen, zoals surfen op het internet of In-Car Office e-mails afhandelen, om zo extra tijd winnen.
Nog meer
En zo valt er nog veel meer te vertellen over de nieuwe EQS. Het tekstbestand waarin alle details van de EQS staan, telt een stevige 71 pagina’s en dik 30.000 woorden. Feit is dat de EQS een nieuw tijdperk inluidt voor Mercedes-Benz. De EQS heeft alles in huis wat Mercedes-Benz op dit moment te bieden heeft. De Nederlandse marktintroductie vindt na de zomer van 2021 plaats.
Nog geen reacties