Onthuld: de elektrische Mercedes-Benz EQC
Concurrent van Jaguar I-Pace en Audi e-tron komt medio 2019
Door Tom Nederend . Altijd op zoek naar trends: Auto & Economie is zijn terrein. |
Mercedes-Benz presenteert zijn concurrent van de Jaguar I-Pace en de Audi e-tron: de EQC. De volledig elektrische SUV komt medio 2019 op de Nederlandse markt en is het eerste lid van de nieuwe EQ-familie.
408 pk en 765 Nm koppel
Mercedes-Benz installeert twee elektromotoren in de EQC. Een op de vóóras en een andere op de achteras. Dat resulteert in vierwielaandrijving. Het systeemvermogen bedraagt 300 kW, gelijk aan 408 pk. Het maximumkoppel komt uit op 765 Nm. De topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 180 km/u en de 0-100-tijd komt uit op 5,1 seconden.
Accu weegt 650 kilogram
Mercedes-Benz installeert een lithium-ion-accupakket met een capaciteit van 80 kWh. De accu weegt in totaal 650 kilogram. De actieradius (NEDC, voorlopige waarde) komt uit op 450 kilometer. Volgens de WLTP-norm zal hier naar verwachting nog dik 400 kilometer van overblijven.
Vijf rijprogramma’s
De EQC heeft vijf rijprogramma’s: Comfort, Eco, Max Range, Sport en een individueel programma. In de zuinige rijprogramma’s speelt het haptische gaspedaal een grote rol. Met haptische feedback helpt het de bestuurder energie te besparen. De bestuurder kan ook de mate van energieterugwinning instellen met tuimelschakelaars (paddles) achter het stuurwiel.
De ECO-assistent gebruikt navigatiegegevens, verkeersbordherkenning en informatie uit de intelligente veiligheidsassistenten (radar en stereocamera) om de zeilfunctie en energieterugwinning aan te sturen. Ook vertelt het de bestuurder wanneer hij of zij het gaspedaal kan loslaten, bijvoorbeeld omdat er een lagere snelheidslimiet aankomt.
EQ, een nieuw merk
De EQC heeft een langgerekte daklijn, een lage taillelijn en een coupé-achtige aflopende achterzijde. De EQC is bovendien het eerste product van het nieuwe product- en technologiemerk EQ. De naam staat voor ‘electric intelligence’.
Dit nieuwe submerk focust zich volledig op elektromobiliteit en bijbehorende services. De bandbreedte loopt van elektrische auto’s via wallboxen en oplaadservices tot private energieopslagunits. Mercedes-Benz verkoopt in de toekomst elektrische auto’s onder de naam EQ. Vandaar dat deze elektrische SUV EQC heet.
De EQC opladen
Mercedes-Benz geeft de EQC standaard een watergekoeld oplaadsysteem (OBC) met een capaciteit van 7,4 kW. Je kan de EQC dus thuis en bij openbare oplaadstations opladen. Thuisladen met een Mercedes-Benz wallbox is tot wel drie keer sneller dan thuisladen via een stopcontact.
Nog sneller is DC-laden (standaard bij de EQC), bijvoorbeeld via Combined Charging Systems (CCS) in Europa. Afhankelijk van het oplaadniveau kan de EQC worden opgeladen met een vermogen tot 110 kW. In ongeveer 40 minuten gaat de accu van 10% oplaadniveau naar 80% (voorlopige cijfers).
Productie
De productie van de Mercedes-Benz EQC start in 2019 in de Mercedes-Benz fabriek in Bremen. Het nieuwe elektromodel wordt geïntegreerd in de bestaande serieproductie. De accu’s bouwt het merk in de recent uitgebreide accufabriek van Mercedes-Benz in Kamenz, nabij Dresden.
In China bereidt de Chinees-Duitse joint venture Beijing Benz Automotive Co. Ltd. (BBAC) de productie van de EQC voor de lokale markt voor. De prijs is nog niet bekend, maar reken op ongeveer 82.000 euro, vergelijkbaar met de Audi e-tron en Jaguar I-Pace.
Technische gegevens Mercedes-Benz EQC
- CO2-uitstoot: 0 g/km
- Energieverbruik (NEDC): 22,2 kWh/100 km
- Actieradius (NEDC): Meer dan 450 km*
- Aandrijflijn: Twee asynchrone elektromotoren, vierwielaandrijving
- Vermogen: 300 kW (408 pk)
- Maximumkoppel: 765 Nm
- Topsnelheid: 180 km/h (begrensd)
- Acceleratie 0-100 km/h 5,1 sec.
- Accu: Lithium-ion-accu
- Capaciteit: 80 kWh
- Accugewicht: 650 kg
- Lengte/breedte (met spiegels)/hoogte: 4.761/1.886 (2.096)/1.624 mm
- Spoorbreedte voor/achter: 1.625/1.615 mm
- Wielbasis: 2.873 mm
- Bagageruimtevolume (afh. van uitrusting): Ca. 500 l
- Leeggewicht (DIN): 2.425 kg*
- Max. toegestaan treingewicht (DIN): 2.930 kg
- Laadvermogen (DIN): 505 kg
- Max. aanhangwagengewicht (12%): 1.800 kg
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic AMG Line
Praktische Actieradius
Stad – Winter | 375 km |
Snelweg – Winter | 270 km |
Gecombineerd – Winter | 320 km |
Stad – Zomer | 540 km |
Snelweg – Zomer | 340 km |
Gecombineerd – Zomer | 425 km |
Accu en Opladen
Accu Capaciteit | 80.0 kWh |
Locatie Laadpoort | Rechterzijde – Achter |
Laadaansluiting | Type 2 |
Laadvermogen | 7.4 kW AC |
Laadtijd (0->375 km) | 12u30m |
Laadsnelheid | 30 km/u |
Bron: actieradius, accu en opladen: EV-Database.nl
Jij zegt het Luc Weide, ik dacht het ook gelijk dat ik dit artikel aan het lezen was…
Maar het ergste komt nog, de AC lader werkt op slechts één fase, dus aan een 11kW laadpaal zal deze Mercedes slechts op max. 3,7kW laden en alleen aan een 22kW laadpaal zal deze Mercedes op max. 7,4kW kunnen AC laden…
Als je het mij vraagt een grote misser, die niet alleen Mercedes maakt overigens…
Een Renault Zoe, maar ook elke Tesla, kan wel gewoon op drie fasen laden en laden dus drie keer sneller aan een normale laadpaal dan de meeste andere EV concurrenten…
De MB EQC weegt dus net zo veel als een Tesla Model X die 40 cm langer is, maar ook breder en hoger.
Snelladen van 10-80% in 40 minuten is gemiddeld 84 kW en da’s dus ook niet beter dan Tesla. Gezien het hoge verbruik zou dat wel eens minder km laden per minuut kunnen zijn.
Mercedes Benz claimt “Das Beste oder Nichts”, maar dat treft op de EQC niet toe. 6 jaar na de introductie van de Tesla Model S had ik van een concern als Mercedes Benz meer verwacht.
Opladen (in de bewoonde wereld) met 7,6 kW AC is vrij achterlijk.
Mijn Renault Zoë (uit 20140 kan opladen met 3,6 / 11 / 22 / 43 kW AC.
Oplaadpalen (in de bewoonde wereld) waren in 2014 meestal 3,6 kW AC
Maar tegenwoordig zijn ze bijna overal 11 kW AC,
Er komen steeds meer wegrestaurants met 22 kW AC.
En er zijn nog hier en daar oplaadpalen van 43 kW AC.
In plaats van AC oplaadpalen in de bewoonde wereld
komen er nu steeds meer DC oplaadpalen langs de snelweg.
Leuk voor asfalt-nomaden,
maar voor matige rijders zoals ik tamelijk onzinnig.