Mercedes-Benz EQA 250, een elektrische GLA
Dit is de vanafprijs
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Tadaa! Mercedes-Benz heeft de EQA voorgesteld, een elektrische versie van de GLA. Mercedes-Benz trapt af met de EQA 250. Die krijgt een vanafprijs van net geen 50 mille.
Meer EQA-modellen op komst
Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG: “Met de nieuwe EQA laten we zien hoe wij e-mobiliteit afstemmen op de behoeften van onze klanten. We gaan een hele EQA-familie aanbieden, met vermogens van 140 tot meer dan 200 kW, met zowel voorwiel- als vierwielaandrijving. En voor wie de actieradius bijzonder belangrijk is, bevat ons portfolio op termijn ook een speciale versie van de EQA met een actieradius van meer dan 500 km (WLTP). De EQA bewijst dat het met behulp van een beproefde architectuur mogelijk is om een uitstekend compromis te bereiken tussen prestaties, kosten en ontwikkelingstijd.”
Vanafprijs Mercedes-Benz EQA 250
De EQA 250 is dus nog maar het begin. Die krijgt een 66,5 kWh lithium-ion batterij met een actieradius van 426 kilometer. De EQA 250 wordt in Nederland leverbaar met een consumentenadviesprijs vanaf 49.995 euro.
Technische gegevens Mercedes-Benz EQA 250
Aandrijving: voorwielen
Elektromotor vooras: asynchroonmotor
Vermogen elektromotor: 190 pk (140 kW)
Koppel elektromotor: 375 Nm
0-100 km/u: 8,9 seconden
Topsnelheid: 160 km/u
Accucapaciteit: 66,5 kWh
Stroomverbruik gecombineerd: 17,7 kWh/100 km (WLTP)
Actieradius: 426 kilometer (WLTP)
Laadtijd bij wallbox of openbaar laadstation (AC): 5 uur 45 minuten
Laadtijd bij snellaadstation (DC): 30 minuten
Trekvermogen
Een trekhaak met ESP-aanhangwagenstabilisatie is als optie leverbaar voor de Mercedes-Benz EQA. De kogelkop heeft dan een elektrische ontgrendeling. De ontgrendelingsschakelaar en het controlelampje bevinden zich in de achterklep. Als de kogelkop eenmaal ontgrendeld is, kan deze worden uitgeklapt of – als deze niet wordt gebruikt – in de bumper worden teruggeklapt. Het aanhangwagengewicht (ongeremd/geremd) van de EQA 250 bedraagt 750 kilogram met een kogeldruk van 80 kilogram. De trekhaak is goedgekeurd voor montage van een fietsdrager. De vierwielaangedreven modellen bieden een nog hoger trekvermogen.
Dit is standaard op de EQA 250:
- LED-koplampen met adaptieve grootlichtassistent
- EASY PACK-achterklep die elektrisch opent en sluit
- 18-inch lichtmetalen wielen
- Sfeerverlichting met 64 kleuren
- Dubbele bekerhouder
- Comfortstoelen met viervoudig verstelbare lendensteun
- Achteruitrijcamera
- Met leder bekleed multifunctioneel sportstuur
- Actieve spoorassistent
- Actieve remassistent
- Infotainmentsysteem MBUX
Productie
De nieuwe Mercedes-Benz EQA wordt gebouwd in Rastatt (Duitsland) en Beijing (China). De accusystemen voor de EQA worden geleverd door Mercedes-Benz dochter Accumotive in Kamenz. De accufabriek in Jawor (Polen) wordt ook voorbereid op de productie van de accusystemen voor de compacte Mercedes-EQ modellen. Vanaf het voorjaar van 2021 is de elektrische EQA verkrijgbaar bij de Europese dealers.
Nog geen reacties