Meer dan 1.700 km op één acculading
Citroen test een elektrische auto die is voorzien van lithium-ion én aluminium-lucht accu’s. Op een volle acculading kan de EV ruim 1.700 kilometer rijden. Dat klinkt ideaal, of toch niet?
Phinergy
De aluminium-lucht accu’s in de Citroen zijn ontwikkeld door het Israëlische bedrijf Phinergy. Dit accupakket levert een maximale actieradius van 1.600 km. Dat kun je niet aan één stuk rijden, want om de 320 km moeten de accu’s worden bijgevuld met gedestilleerd water. De fabrikant geeft daarnaast aan dat de nieuwe accu’s bij frequent gebruik een minder lange levensduur hebben dan de lithium-ion accu’s. Ze zijn dus eerder aan vervanging toe. Volgens de fabrikant dient het innovatieve accupakket vooral als back-up voor de lithium-ion accu’s, die op hun beurt zorgen voor een maximale actieradius van 160 km. In totaal kun je dus ruim 1.700 rijden op één lading, maar vergeet niet om een flesje gedestilleerd water mee te nemen.
Superaccu
Het is niet het eerste nieuws ver de komst van een vermeende ‘superaccu’. Toyota denkt in 2020 met een accu-innovatie te komen, General Motors werkt aan een EV met meer dan 300 km range en ook IBM werkt aan een krachtige lithium-lucht accu. Volgens insiders is de capaciteit van EV-accu’s binnen nu en vijf jaar vervijfvoudigd.
Nog geen reacties