Markt oplaadstations groeit tot 930 miljoen euro in 2020
Markt oplaadstations
Wereldwijd zijn er in 2012 circa 120.000 oplaadstations verkocht, in 2020 moeten dat er 1,3 miljoen zijn. De omzet van de gehele markt zal in 2020 zijn gestegen naar 930 miljoen euro, in 2012 is dat nog 108 miljoen euro. Europa neemt volgens het onderzoek van Lux Research de leiding als het gaat om het aantal jaarlijks verkochte oplaadstations. In 2020 moeten er in de Europese landen 480.000 stuks van eigenaar wisselen. China volgt Europa op gepaste afstand, met 277.000 oplaadstations.
ChargePoint
Ondanks dat er in Europa meer oplaadpalen verkocht worden dan in China, verbruikt het Aziatische land met een jaarlijks verbruik van 1,9 Twh de meeste stroom. Plug-in hybriden nemen 23 procent van het stroomverbruik in, verreweg het hoogste percentage van alle landen. Wie het wil redden in de oplaadpalenmarkt moet samenwerken met de grote autofabrikanten. Als voorbeeld noemen de onderzoekers de samenwerking van BMW met het Amerikaanse Coulomb Technologies, een aanbieder van oplaadpalen binnen het eigen ChargePoint-netwerk. In het kader van deze samenwerking heeft BMW het Drivenow autodeelprogramma uitgebreid naar de Verenigde Staten. Wie een elektrische BMW reserveert kan dankzij de samenwerking eenvoudig een oplaadpunt vinden en reserveren.
The New Motion
In Nederland biedt The New Motion een vergelijkbare oplossing met het ‘Love to Load’ netwerk. Hiervoor is de mobiliteitsprovider samenwerkingen aangegaan met onder meer Opel. Op dit moment plaatst Stichting e-laad de meeste oplaadpalen in de openbare ruimte. Het bedrijf kondigde onlangs aan hier in 2014 mee te stoppen. De markt moet deze taken uiteindelijk gaan overnemen. Volgens de onderzoekers van Lux Research zijn er veel groeikansen, nu is het dus wachten op een partij die komt met een goed verdienmodel.
Nog geen reacties