Zes highlights van de nieuwe Lotus Evija
Nieuwe start voor Britse sportautofabrikant.
Lotus presenteert de Evija, een volledig elektrische supersportwagen met 2.000 pk. Een nieuwe stap voor het merk dat we vooral kennen van lichtgewicht sportauto’s, zoals de Elise en Exige. De Evija is echter van een compleet andere orde. Lees hier wat het model zo bijzonder maakt.
1. Eerste Britse, elektrische hypercar
De Lotus Evija markeert een nieuwe start voor het merk. Het is de eerste Britse, elektrische hypercar en – volgens Lotus – de krachtigste productieauto ter wereld. Ook de naam Evija komt niet uit de lucht vallen. Evija betekent in het Hebreeuws ‘de eerste’.
2. Geen vedergewicht
Lotus-oprichter Colin Chapman zei ooit: “Simplify, then add lightness”. Sinds het prille begin focust Lotus zich op lichtgewicht auto’s. De Evija is niet zo’n vedergewicht als de Elise of Exige, maar het voertuiggewicht van 1.680 kilogram is niet eens zo slecht voor een elektrische sportwagen.
3. Koolstofvezel monoque
Het relatief lage voertuiggewicht is te danken aan de koolstofvezel structuur van de Evija die uit één stuk vervaardigd is. Lotus liet zich inspireren door door de aerodynamica van de raceauto’s op Le Mans. Grappig detail zijn de digitale buitenspiegels die uit de carrosserie tevoorschijn komen. Het sportieve karakter wordt extra versterkt door de racekuipen en het multifunctionele racestuurwiel.
LEES OOK: Elektrische Pininfaria Battista is sneller dan Formule 1-auto
4. Formule E-techniek
Voor de aandrijving zorgen vier elektromotoren. Die worden gevoed door een batterijpakket dat in het midden van de auto gemonteerd is. De aandrijflijn is door Williams Advanced Engineering ontwikkeld, dat beroemd werd door het Williams F1-team. Behalve de Formule 1 stort Williams zich ook op de Formule E, waarvoor het al vier jaar lang de accupakketten levert.
5. Binnen 18 minuten op te laden
Op papier accelereert de Lotus Evija in minder dan drie seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid ligt op 320 km/u en de actieradius bedraagt 400 kilometer (WLTP). Volgens Lotus is de batterij van de Evija binnen 18 minuten tot 100% op te laden. Daarvoor heb je wel een 350 kW-laadpunt nodig.
LEES OOK: Porsche neemt belang in Rimac Automobili
6. 1,7 miljoen euro
De Lotus Evija wordt volledig met de hand gebouwd in Hethel. De combinatie van exotische materialen, een geavanceerd batterijpakket en handarbeid heeft zijn prijs. De Evija kost maar liefst 1,7 miljoen pond exclusief belastingen (omgerekend ongeveer 1,7 miljoen euro).
Geïnteresseerden dienen 250.000 pond aan te betalen om een productieplek te reserveren. De productie start in 2020. Er worden slechts 130 exemplaren gebouwd.
Nog geen reacties