Nederlands bedrijf Lightyear krijgt Duitse ontwikkelingspartner
“Prototypes in 2019 gereed, productie start in 2020"
Door Bart Oostvogels . Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het Nederlandse bedrijf Lightyear is druk met het ontwikkelen van een gezinsauto One die rijdt op zonne-energie, opgewekt door de auto zelf. Toch is een auto ontwikkelen zonder techpartner lastig. Gelukkig is er goed nieuws voor Lightyear, want de eerste investeringsronde is bijzonder succesvol verlopen en het bedrijf maakt nu bekend dat EDAG – het grootste onafhankelijke automotive engineering bureau wereldwijd – zal helpen tijdens de engineeringfase.
Range van 800 kilometer
In anderhalve maand haalde Lightyear een bedrag van in totaal vijf miljoen euro op. Van dat geld kan Lightyear de One verder ontwikkelen. De elektrische auto met vierwielaandrijving moet naar verluidt een rijbereik krijgen van 800 kilometer. Dankzij zonnepanelen kan er onderweg bijgeladen worden. In geval van nood heeft de auto ook een normaal stopcontact om de batterij op te laden.
Positieve feedback
“Het is heel motiverend en mooi om te zien hoeveel interesse en steun we hebben gekregen over de afgelopen maanden”, stelt Qurein Biewenga, CFO van Lightyear. “In een onvoorzien korte periode werd deze serie A-financieringsronde zelfs overtekend. Het beste aspect was de interesse en steun die we hebben gekregen van onze huidige en nieuwe aandeelhouders en onze kopers van Signature en Pioneer edities. Hun positieve feedback en ondersteuning is een geweldige hulpbron voor ons.”
CEO Lex Hoefsloot aan het woord
“Een zonne-elektrische auto is een integraal systeem, niet alleen een elektrische auto met zonnecellen op het dak”, stelt Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear. “De auto wordt een onafhankelijke entiteit omdat de energiebron is geïntegreerd in de auto zelf. Om het concept technisch haalbaar te maken, moet de auto ongelooflijk efficiënt zijn. Dit vereist een herontwerp van het chassis, de aandrijflijn en de aerodynamica. Daarom hebben we de afgelopen jaren een volledig native solar-elektrisch platform ontwikkeld. Met dit platform bereiken we een energie-efficiëntie die tot 3x hoger is dan huidige EV’s in de markt. Deze efficiëntie, in combinatie met onze PV-zonne technologie, maakt een zonne-elektrische auto een haalbare oplossing voor miljoenen gebruikers over de hele wereld.”
Primeur
“We volgen Lightyear nu bijna een jaar en we zijn ervan overtuigd dat dit team dit mogelijk zal maken. We zijn blij om bij te kunnen dragen aan deze geweldige nieuwe ontwikkeling, een primeur in de wereld op dit niveau”, zegt Andreas Quanz, VP van EDAG.
Prototype
Het eerste prototype van de Lightyear One moet naar verwachting begin 2019 gereed zijn. De productie moet in 2020 starten. De prijs van de Lightyear One bedraagt 119.000 euro exclusief belastingen en opties.
Nog geen reacties