Lightyear: Nederlandse auto op zonne-energie nadert productiefase
Italiaans designhuis helpt met ontwerp zonnecelauto, genaamd Lightyear One
Het kersverse Nederlandse bedrijf Lightyear heeft ambitieuze plannen: het ontwikkelen en produceren van een gezinsauto die rijdt op zonne-energie, opgewekt door de auto zelf. De plannen zijn veelbelovend, helemaal nu een nog nader te noemen Italiaans designhuis bezig is het ontwerp voor de auto. De realisatie van de auto komt daarmee steeds dichterbij.
Stella en Stella Lux
Allereerst even wat uitleg, want Lightyear klinkt je wellicht nog nieuw in de oren. De basis van Lightyear werd jaren geleden gelegd door ambitieuze studenten van de Technische Universiteit van Eindhoven. Die ontwikkelden allereerst de Stella en vervolgens de Stella Lux: beide personenauto’s op zonne-energie. De Stella Lux won in 2015 de World Solar Challenge (Cruiser-klasse). Later kreeg de auto type-goedkeuring van de RDW (Zelfbouw) en mochten hij op de openbare weg rijden. Best bijzonder toch?
Duurzaam elektrisch vervoer
Met de ambitie om een productieversie van de Stella te ontwikkelen, werd Lightyear opgericht. Het Eindhovense bedrijf knokt naar eigen zeggen om de transitie naar duurzaam elektrisch vervoer overal op de wereld zo snel en soepel mogelijk te laten verlopen. Om die reden werkt het team aan elektrische auto’s die niet afhankelijk zijn van laadinfrastructuur.
2 verkocht
En dat verloopt tot nu toe best succesvol. Er zijn al 2 exemplaren verkocht van het eerste model dat Lightyear One gaat heten. Vanaf deze zomer start Lightyear de officiële voorverkoop met als doel meer financiële slagkracht te vergaren om de auto verder door te ontwikkelen. Ook is het bedrijf in gesprek met Amerikaanse investeerders en kopers om alle plannen te realiseren.
Signature edities
Halverwege 2018 verwacht Lightyear het eerste prototype van de auto te onthullen. De eerste 10 auto’s worden speciale signature edities waarvoor mensen zich apart kunnen aanmelden als ze een van de eerste tien willen zijn. Andere kopers krijgen nu een plek op de productielijn vanaf nummer twaalf.
Virtual Reality-experience
Omdat de eerste auto nog niet fysiek bestaat, heeft Lightyear een Virtual Reality-experience opgebouwd op het kantoor voor mensen die interesse hebben om de eerste schetsen te zien. Volgens Lex Hoefsloot, CEO en mede-oprichter van Lightyear, wordt aan een uitgebreide ‘Virtual Showroom’ gewerkt. Zo laat hij weten aan de website ZERauto.nl.
Uitbreiding
Met het oog op uitbreiding van het bedrijf verhuist Lightyear vermoedelijk binnenkort naar de Automotive Campus in Eindhoven. Daar is een grotere ruimte beschikbaar. Momenteel zijn er elf man bij Lightyear werkzaam, waarvan twee vrouwen. Ook zijn er nog zes mensen part-time actief. Houd de vacaturesites in de gaten, want Lightyear gaat binnenkort een groter engineeringteam aannemen. Meer details over de eerste auto maakt Lightyear binnenkort bekend.
Investor Cafés
Lightyear organiseert binnenkort twee Investor Cafés om kleinschalige investeringen op te halen maar ook om kennis te maken met potentiële kopers. Het bedrijf vertelt over de visie en het businessplan. De eerste is op woensdag 28 juni vanaf 20:00 uur in ‘In de Ruimte’ in Utrecht. De tweede vindt plaats op 6 juli om 20:00 uur in Igluu in Eindhoeven. Aanmelden kan via www.lightyear.one/invest.
free samples of priligy Some viruses Epstein Barr virus EBV, human herpes virus HHV 8 41, 42 and bacteria H
Graag zou ik aandacht schenken aan jullie ontwerp op een tentoonstelling gewijd aan d elektrische auto die vanaf half oktober te zien is in het bezoekerscentrum van het ANWB-hoofdkantoor in Den Haag. Graag zou ik hier nader contact over hebben.
Vr. groet,
Hans Buiter
Verenigingshistoricus ANWB
Interessant want dit zou de oplossing kunnen zijn. Batterijen blijven een probleem ivm laden en ontladen, mijn optie was waterstof, maar ook dit spreekt mij aan
We mogen als Nederlanders toch trots zijn op de Lightyear. Wat een geweldig initiatief. Ik kan niet wachten tot we hem ook op MrWheelson.nl aan kunnen bieden.